Zmiany w dystrybucji e-commerce to chyba najbardziej dynamicznie zmieniający się obszar transportowy, logistyczny czy wręcz dotyczący łańcuchów dostaw.

Wpływ na to ma wiele czynników, ale jednym z głównych są rosnące wymagania konsumentów. A te zmieniają się błyskawicznie.

Jeżeli przyjrzymy się pierwszej „generacji” logistyki e-commerce, to można zauważyć, że realizowane są podstawowe potrzeby, a towary dostarczane są na adres domowy – idealne rozwiązanie dla firm kurierskich, bazujących na usłudze „door-to-door”, czyli „od drzwi do ­drzwi”. Początkowo czas dostawy potrafił być dosyć długi, jak również koszty dostawy były wysokie. Sektor kurierski nastawiony był na obsługę B2B, czyli wysyłka przez firmy do firm – i tak poukładana była strona ­operacyjna. Oczekiwania klientów biznesowych i osób fizycznych były diametralnie różne: firmy oczekiwały dostaw w godzi- nach „biznesowych” (czyli w ciągu dnia), z kolei klienci indywidualni chcieli dostaw poza godzinami biznesowymi. Powodowało to – przy początkowo niewielkim strumieniu dostaw – wysokie koszty takich dostaw, jak również ich sporą nieregularność (oczekiwanie, że pojawi się liczba paczek uzasadniająca dostawy na danym obszarze).

Druga generacja przyniosła nowe rozwiązania, nakierowane z jednej strony na niższe koszty dostaw, jak również na skrócenie czasu dostawy, jednocześnie oferując klientowi wybór czasu i miejsca dostawy. Pojawiły się wtedy pierwsze paczkomaty, można też było odbierać przesyłki w punktach stacjonarnych.

Full access available for logged users only. Log in or select the best subscription option here..

Log in Order a subscription
Favorites Print

Also check

O modelach współpracy innowacyjnych rozwiązaniach i relacjach w łańcuchach dostaw

mip_1_86.jpg

Adam Smith, ojciec nowoczesnej ekonomii, w roku 1776 opublikował przełomowe dzieło „Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów”, w którym określił znaczenie racjonalnego egoizmu gospodarczego i wolnej konkurencji jako podstawowych czynników osiągania dobrobytu, gdzie społeczeństwo czerpie korzyści z powtarzających się transakcji handlowych.

Read more
Open access Promotional no. 1/2019

Czego oczekiwać od operatora logistycznego?

6_cargo-cargo-container-colorful-163726.jpg

Firmy bardzo często zastanawiają się, czy budować własny dział operacji logistycznych, czy też zlecić outsourcing zewnętrznym operatorom świadczącym tego typu usługi. Zależy to od wielu czynników i organizacje stosują różne modele takiej współpracy. Co przemawia za kupieniem usług operatora? Czy to opłaca się bardziej niż stworzenie takiego wydziału wewnątrz organizacji? Spróbujemy odpowiedzieć na takie pytania podczas rozmowy z Tomaszem Kamińskim,
prezesem zarządu spółki Schnug Polska.

Read more
Open access Promotional no. 1/2019

Po drodze z terminowością

mip_1_81.jpg

Przeszkodę w transporcie nie zawsze stanowią korki, objazdy czy wypadki. Czasem na drodze do pełnego sukcesu stają biurokracja i konieczność poświęcenia czasu na pozornie ważne, a w rzeczywistości zbędne, czynności. W takiej sytuacji trzeba opracować nową trasę, nie tracąc z oczu głównego celu i nieustannie mając na uwadze satysfakcję klienta. Taką drogę w zaledwie kilkanaście miesięcy pokonała Grupa Raben na rynku niemieckim, w ramach kooperacji z jedną ze spółek należących do LG Electronics.

Read more

Current issue

Go to

Partners

Advertisement