Obecny przemysł, charakteryzujący się silnym naciskiem na redukcję kosztów, niemalże wymusza na zakładach wprowadzanie narzędzi optymalizacji koniecznych do zwiększania konkurencyjności na rynku. Sprawnie funkcjonujący dział logistyczny, który postawił na takie narzędzia Lean Manufacturing, jak Kanban (z japońskiego) i JIT (Just in Time) jest w stanie bardzo mocno uelastycznić swoje działanie.

Kanban – opracowana w latach pięćdziesiątych w Japonii metoda sterowania produkcją. Słowo „kanban” w wolnym tłumaczeniu można w poniższym przypadku oddać jako „spis widoczny”. W pierwotnym znaczeniu – w języku japońskim – oznacza: szyld, tabliczkę z napisem informującym, billboard. Metoda kanban opiera się na poszczególnych kartach wyrobów, ich cyrkulacji i analizie. Kanban rozwijał się i dziś oznacza także system informacyjny, system planowania, rozdziału oraz kontroli czynności i zadań produkcyjnych. Polega na takim organizowaniu procesu wytwórczego, aby każda komórka organizacyjna produkowała dokładnie tyle, ile w danej chwili jest potrzebne. W metodzie tej za czynnik krytyczny zarządzania materiałami uznano sterowanie zapasami.

Just-in-time (JIT, z ang. dokładnie na czas) – metoda zarządzania stosowana w celu redukcji pracy w toku (work in progress) i poziomu zapasów w całym procesie produkcyjno-magazynowym i związanych z tym kosztów.

Leanowe zarządzanie magazynem pozwala wyeliminować wiele błędów, które mogą pojawić się w procesach międzystanowiskowego czy międzydziałowego zamawiania i dostarczania części. Odejście od stereotypowych postępowań, zmierzających do produkcji na magazyn, w celu zabezpieczenia terminowości wysyłek, przeważa szalę na działania, w których stopień panowania nad zmiennymi w procesie jest tak duży, że firmy są w stanie dostarczać swoje wyroby z minutową dokładnością. Wyżej wspomniana produkcja na magazyn jest pułapką, w którą wpada w dalszym ciągu wiele firm, nieświadomie pogłębiając Muda.

Muda (jap. 無駄) – japońskie słowo (dosłownie: „bezużyteczny, daremny, zbędny”), używane w Systemie Produkcyjnym Toyoty (Toyota Production System) oraz w Lean Management (szczupłym zarządzaniu) dla określenia każdej czynności, która zużywa zasoby, lecz nie dodaje wartości dla zewnętrznego lub wewnętrznego klienta. W polskiej literaturze zarządzania słowo „muda” tłumaczone jest jako „strata” lub „marnotrawstwo”.

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tekst otwarty Tylko on-line nr 3/2020

Radial rozpoczyna działalność operacyjną w Polsce – nowy gracz na polskim rynku logistyki dla e‑commerce

Radial_siedziba_Pruszków.jpg

Radial, światowy lider w obsłudze technologiczno – operacyjnej handlu wielokanałowego e-commerce, otworzył we wrześniu nowe centrum logistyczne w Polsce, rozpoczynając tym samym działalność operacyjną w naszym kraju. Na swoją siedzibę i centrum magazynowe Radial wybrał Park MLP II Pruszków. Tutaj firma obsługuje klientów, przygotowując zamówienia online i realizując ich dostawy na terenie Polski oraz do około 50 innych krajów na świecie.

Czytaj więcej
Tekst otwarty Tylko on-line nr 3/2020

Targi Packaging Innovations – bezpieczny powrót do gry

PI2019.jpg

Nadchodzące miesiące będą kluczowe dla wielu przedsiębiorców. Polska branża opakowań stanęła przed nowymi wyzwaniami, którym musi szybko sprostać, aby utrzymać swoją pozycję. Rozwiązaniem może być udział w Targach Packaging Innovations, które odbędą w dniach 24-25 września 2020 w EXPO XXI Warszawa. Jaka będzie tegoroczna edycja?

Czytaj więcej
Tekst otwarty Tylko on-line nr 3/2020

Opakowania zwrotne w logistyce. Udane połączenie wydajności ekonomicznej z ekologią

GEFCO.JPG

Wprowadzenie opakowań zwrotnych oraz powiązanych z nimi usług to skuteczny sposób optymalizacji logistyki produkcji. Dużą zaletą opakowań wielokrotnego użytku jest ich uniwersalność, dzięki temu mogą być stosowane praktycznie w każdym sektorze przemysłu i wspierać dostawy na linię montażową, niezależnie od charakteru komponentów. O tym jak opakowania zwrotne oraz usługi powiązane mogą wpłynąć na optymalizację łańcucha dostaw opowiada Sébastien ROGER, dyrektor działu opakowań wielokrotnego użytku w GEFCO.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama