Obecny przemysł, charakteryzujący się silnym naciskiem na redukcję kosztów, niemalże wymusza na zakładach wprowadzanie narzędzi optymalizacji koniecznych do zwiększania konkurencyjności na rynku. Sprawnie funkcjonujący dział logistyczny, który postawił na takie narzędzia Lean Manufacturing, jak Kanban (z japońskiego) i JIT (Just in Time) jest w stanie bardzo mocno uelastycznić swoje działanie.

Kanban – opracowana w latach pięćdziesiątych w Japonii metoda sterowania produkcją. Słowo „kanban” w wolnym tłumaczeniu można w poniższym przypadku oddać jako „spis widoczny”. W pierwotnym znaczeniu – w języku japońskim – oznacza: szyld, tabliczkę z napisem informującym, billboard. Metoda kanban opiera się na poszczególnych kartach wyrobów, ich cyrkulacji i analizie. Kanban rozwijał się i dziś oznacza także system informacyjny, system planowania, rozdziału oraz kontroli czynności i zadań produkcyjnych. Polega na takim organizowaniu procesu wytwórczego, aby każda komórka organizacyjna produkowała dokładnie tyle, ile w danej chwili jest potrzebne. W metodzie tej za czynnik krytyczny zarządzania materiałami uznano sterowanie zapasami.

Just-in-time (JIT, z ang. dokładnie na czas) – metoda zarządzania stosowana w celu redukcji pracy w toku (work in progress) i poziomu zapasów w całym procesie produkcyjno-magazynowym i związanych z tym kosztów.

Leanowe zarządzanie magazynem pozwala wyeliminować wiele błędów, które mogą pojawić się w procesach międzystanowiskowego czy międzydziałowego zamawiania i dostarczania części. Odejście od stereotypowych postępowań, zmierzających do produkcji na magazyn, w celu zabezpieczenia terminowości wysyłek, przeważa szalę na działania, w których stopień panowania nad zmiennymi w procesie jest tak duży, że firmy są w stanie dostarczać swoje wyroby z minutową dokładnością. Wyżej wspomniana produkcja na magazyn jest pułapką, w którą wpada w dalszym ciągu wiele firm, nieświadomie pogłębiając Muda.

Muda (jap. 無駄) – japońskie słowo (dosłownie: „bezużyteczny, daremny, zbędny”), używane w Systemie Produkcyjnym Toyoty (Toyota Production System) oraz w Lean Management (szczupłym zarządzaniu) dla określenia każdej czynności, która zużywa zasoby, lecz nie dodaje wartości dla zewnętrznego lub wewnętrznego klienta. W polskiej literaturze zarządzania słowo „muda” tłumaczone jest jako „strata” lub „marnotrawstwo”.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tekst otwarty Tylko on-line nr 2/2019

Rejestracja na targi IntraMag Poland już otwarta!

_BA22247.jpg

Międzynarodowe Targi Intralogistyki, Magazynowania i Łańcucha Dostaw – IntraMag Poland to nowe wydarzenie biznesowe dedykowane logistyce wewnętrznej, łańcuchowi dostaw, zarządzaniu magazynem. Osoby poszukujące nowych rozwiązań ułatwiających pracę w centrach magazynowych, dystrybucyjnych i logistycznych uzyskają możliwość zapoznania się z nowościami produktowymi, oprogramowaniem lub wyposażaniem przemysłowym. Udział w wydarzeniu to także szansa na nawiązanie nowych relacji biznesowych oraz uczestniczenie w tematycznych konferencjach.

Czytaj więcej
Tekst otwarty Tylko on-line nr 2/2019

IV Targi Chłodniczych Łańcuchów Dostaw i Logistyki w Temperaturze Kontrolowanej

worldfood.jpg

ColdChain Poland to pierwsza w Polsce platforma biznesowa łącząca profesjonalistów zarządzających chłodniczymi łańcuchami dostaw z przedstawicielami przedsiębiorstw z sektorów żywności i napojów (świeże, mrożone, ryby i owoce morza, mięso i nabiał, owoce i warzywa, etc), przemysłu farmaceutycznego i medycznego oraz chemicznego i towarów niebezpiecznych (ADR / RID / ADN). IV edycja Targów odbędzie się w dniach 30 czwerca-2 lipca 2020 r. w Warszawie.

Czytaj więcej
Promocyjny nr 2/2019

Sprawdzone wózki widłowe dostępne dla każdego wynajem Jungheinrich

MiP_2_52.jpg

W dobie dynamicznie rozwijającego się rynku magazynowego i e-commerce, firmy logistyczne szukają różnych sposobów na optymalizację kosztów swoich działań. Ma to przełożyć się na bardziej konkurencyjną ofertę, w celu pozyskania nowych klientów. Przedsiębiorcy coraz częściej – zamiast zakupu – decydują się na wynajem poszczególnych elementów wyposażenia, obniżając koszty operacyjne. Dotyczy to także wózków widłowych. Wybierając opcję wynajmu takich maszyn, należy postawić na sprawdzonego dostawcę z najlepszym sprzętem. Firma Jungheinrich, wiodący producent wózków widłowych, ma w ofercie możliwość wynajęcia najwyższej jakości maszyn na sprzyjających warunkach finansowych.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama