Wyzwania w logistyce dla branży chemicznej

chemiczna.jpg
Tekst otwarty Tylko on-line nr 3/2020

W ciągu ostatniej dekady przemysł chemiczny notował systematyczny wzrost. Obecnie sektor ten stoi przed nowymi wyzwaniami związanymi z globalną konkurencją i dynamicznymi zmianami oczekiwań klientów. Nowe technologie, zapotrzebowanie na zrównoważony rozwój, bezpieczeństwo oraz wydajność produkcji wywierają wpływ również na operacje logistyczne. Wspólnie ze specjalistami GEFCO, światowego lidera rozwiązań multimodalnych dla łańcucha dostaw, wskazujemy 5 kluczowych obszarów usprawnień w łańcuchu dostaw dla branży chemicznej.

Przewagę konkurencyjną uzyskają te przedsiębiorstwa z branży chemicznej, które zoptymalizują widoczność, dokonają przeglądu segmentacji i zintegrują technologie cyfrowego łańcucha dostaw oraz wdrożą wysokie standardy zrównoważonego rozwoju. „W ciągu najbliższej dekady inwestorzy z sektora chemicznego będą musieli z uwagą rozkładać nacisk pomiędzy korzyściami ekonomicznymi z inwestycji w chemiczny łańcuch wartości, zrównoważonym podejściem do konsumpcji zasobów naturalnych oraz prowadzeniem rozsądnego zarządzania środowiskiem w odpowiedzi na społeczne oczekiwania” – tłumaczy Rafał Krajewski, Dyrektor Generalny GEFCO Polska.

5 kluczowych obszarów usprawnień w łańcuchach dostaw substancji chemicznych:

  1. Współpraca w ramach łańcucha dostaw. Gdy sieć klientów, dostawców i innych partnerów firmy korzysta z narzędzi cyfrowych i analizy w celu komunikacji i wymiany informacji, unika się błędów, skraca się czas realizacji zamówień i można znaleźć efektywne rozwiązania w przypadku zakłóceń spowodowanych np. brakami towarów, ekstremalnymi warunkami pogodowymi czy zawirowaniami geopolitycznymi.
  2. Dynamiczna kontrola zapasów. Dzięki zautomatyzowanym narzędziom umożliwiającym ciągłą analizę i dostosowywanie zapasów, firmy mogą unikać opóźnień w łańcuchu dostaw, ograniczać błędy ludzkie i utrzymywać zgodność z obowiązującymi przepisami. Kluczowe korzyści to bardziej efektywne wykorzystanie zasobów, szybsze podejmowanie decyzji, a w rezultacie satysfakcja klienta.
  3. Strategie segmentacji. Efektywność w chemicznym łańcuchu dostaw wymaga obecnie również zróżnicowania produktowego, udoskonalania procesów i polityki segmentacji w celu zarządzania większymi portfelami produktów przy jednoczesnym położeniu nacisku na najbardziej krytyczne produkty.
  4. Planowanie zysków, sprzedaży i działalności operacyjnej (PS&OP). Pomaga w elastycznym dostosowywaniu celów strategicznych do zmieniających się rynków. Dostarcza również firmom hipotetycznych scenariuszy w celu obliczenia ewentualnych prognoz popytu oraz dostosowania zdolności podażowych i ryzyka. Dzięki narzędziom PS&OP, firmy chemiczne mogą prognozować ceny surowców w celu optymalizacji wykorzystania aktywów w regionie i optymalizacji rentowności.
  5. Kontrola jakości i wysokie standardy zrównoważonego rozwoju. Kontrola jakości zawsze była najważniejszym elementem w przemyśle chemicznym. Ścisła zgodność z regulacjami krajowymi i międzynarodowymi, których celem jest zapewnienie bezpieczeństwa pracowników i ochrona środowiska, co dotyczy również transportu chemikaliów, ma kluczowe znaczenie na każdym etapie łańcucha dostaw. Ewentualne błędy w tym obszarze nie pozostaną niezauważone dzięki wszechobecnym mediom społecznościowym i rygorystycznym programom ochrony konsumenta. Negatywne nagłówki w mediach mogą poważnie zaszkodzić wizerunkowi firmy, co z kolei może mieć niszczący wpływ na wynik finansowy.

Rozpędzona globalizacja jest obecnie jednym z głównych czynników zmian. Na rynku pojawiają się nowe firmy z Azji (zwłaszcza z Chin) i Bliskiego Wschodu, oferujące produkty po niższych cenach. Celem jest skrócenie cyklu życia produktów oraz szybsza kapitalizacja. Centra dostaw zmieniają się w miarę pojawiania się nowych źródeł produktów o krytycznym znaczeniu dla przemysłu. Jednocześnie centra popytu znajdują się w stanie wahań ze względu na szybko rosnącą klasę średnią w krajach wschodzących. Dlatego tak ważne jest prześledzenie każdego z wyżej wymienionych obszarów i wprowadzenie ewentualnych zmian do strategii przedsiębiorstwa, w tym udoskonaleń w zakresie łańcuchów dostaw – podkreślają specjaliści GEFCO.

Zobacz również

Tekst otwarty Tylko on-line nr 3/2020

Radial rozpoczyna działalność operacyjną w Polsce – nowy gracz na polskim rynku logistyki dla e‑commerce

Radial_siedziba_Pruszków.jpg

Radial, światowy lider w obsłudze technologiczno – operacyjnej handlu wielokanałowego e-commerce, otworzył we wrześniu nowe centrum logistyczne w Polsce, rozpoczynając tym samym działalność operacyjną w naszym kraju. Na swoją siedzibę i centrum magazynowe Radial wybrał Park MLP II Pruszków. Tutaj firma obsługuje klientów, przygotowując zamówienia online i realizując ich dostawy na terenie Polski oraz do około 50 innych krajów na świecie.

Czytaj więcej
Tekst otwarty Tylko on-line nr 3/2020

Targi Packaging Innovations – bezpieczny powrót do gry

PI2019.jpg

Nadchodzące miesiące będą kluczowe dla wielu przedsiębiorców. Polska branża opakowań stanęła przed nowymi wyzwaniami, którym musi szybko sprostać, aby utrzymać swoją pozycję. Rozwiązaniem może być udział w Targach Packaging Innovations, które odbędą w dniach 24-25 września 2020 w EXPO XXI Warszawa. Jaka będzie tegoroczna edycja?

Czytaj więcej
Tekst otwarty Tylko on-line nr 3/2020

Opakowania zwrotne w logistyce. Udane połączenie wydajności ekonomicznej z ekologią

GEFCO.JPG

Wprowadzenie opakowań zwrotnych oraz powiązanych z nimi usług to skuteczny sposób optymalizacji logistyki produkcji. Dużą zaletą opakowań wielokrotnego użytku jest ich uniwersalność, dzięki temu mogą być stosowane praktycznie w każdym sektorze przemysłu i wspierać dostawy na linię montażową, niezależnie od charakteru komponentów. O tym jak opakowania zwrotne oraz usługi powiązane mogą wpłynąć na optymalizację łańcucha dostaw opowiada Sébastien ROGER, dyrektor działu opakowań wielokrotnego użytku w GEFCO.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama