Industry 4.0 to zbiór instrukcji branżowych, nowych technologii i celów biznesowych, które spowodowały swoistą falę zmian w przemyśle na całym świecie. Jedną z głównych inicjatyw Przemysłu 4.0 jest automatyzacja procesów przemysłowych z wykorzystaniem nowoczesnych maszyn i urządzeń, współpracujących ze sobą w cyklach wytwórczych. Od czwartego poziomu automatyzacji można mówić o autonomizacji, czyli takiej pracy maszyn, którą człowiek jedynie nadzoruje1. Maszyny są wówczas zaprojektowane i zaprogramowane w taki sposób, że potrafią nie tylko doprowadzić z sukcesem do wykonania pełnego cyklu produkcyjnego, lecz także zatrzymać pracę w przypadku awarii lub odsiać wyroby wadliwe, zanim dotrą do klienta. Mówimy wówczas o tzw. automatyzacji czynnika ludzkiego².

Autonomizacja procesów, czy to produkcyjnych, czy logistycznych, czy przetwórczych winduje przemysł na wyższy poziom. Zapewnianie bezpieczeństwa i zdrowia pracownikom fabryk i magazynów 4.0 jest relatywnie nowym, ciekawym wyzwaniem. Tym bardziej, że mowa o bezpieczeństwie nie tylko w jednym, ale w dwóch aspektach.

Bezpieczeństwo fizyczne pracownika

Z jednej strony bezpieczeństwo rozumiane jest oczywiście jako bezpieczeństwo i higiena pracy, a więc kwestie związane z ochroną zdrowia i życia oraz zapewnieniem komfortu pracy pracownika. Tutaj na pierwszym miejscu wśród listy spraw, o które powinna zadbać firma w kontekście zapewniania bezpieczeństwa fizycznego pracownikom, jest oczywiście weryfikacja ich umiejętności. W kontekście nowoczesnego sprzętu pracującego autonomicznie, de facto wyeliminowany jest z pracy typ pracownika wykonawczego odpowiedzialnego dotąd za realne wytworzenie produktu własnymi rękami. Co więcej, w procesy tego typu nie są także zaangażowani pracownicy biorący udział choćby w przekazywaniu wyrobów z jednego gniazda do drugiego. Mamy tutaj za to do czynienia z obszerną grupą nadzorców, czyli osób weryfikujących czy cały układ maszyn pracuje odpowiednio, jest dobrze skalibrowany, nie wymaga naprawy bądź konserwacji. Jest to więc niejako hybryda zadań działu utrzymania ruchu, inżynieryjnego oraz produkcji lub logistyki, w zależności od profilu działalności firmy. Pierwszym krokiem ku zapewnieniu bezpieczeństwa tych osób jest więc odpowiednio zaprojektowana weryfikacja ich wiedzy i umiejętności podczas procesu rekrutacyjnego. Paradoksalnie, ten konkretny proces bardzo trudno poddać autonomizacji. Każdy człowiek jest inny, ma inne zaplecze zawodowe i inne cele. Stąd rekrutacja to niezwykle trudne zadanie, oparte na dogłębnym poznaniu każdego kandydata. Wyzwania, przed którymi stawiany jest kandydat, powinny trudnością odpowiadać lub nawet przekraczać te, z którymi borykał się będzie na co dzień.

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Optymalizacja doboru systemu regałów i wybór wózków widłowych. Jak to policzyć ‑ część 1

MiP_4-5_77.jpg

Poprawa wydajności prac magazynu coraz częściej ma miejsce dzięki automatyzacji oraz mechanizacji procesów. Jednakże większość operacji magazynowych w dalszym ciągu odbywa się z wykorzystaniem standardowych regałów (APR), a do obsługi rozładunku, składowania, konfekcjonowania i załadunku towarów wykorzystywane jest również standardowe wyposażenie służące obsłudze tych procesów (tzw. wyposażenie handlingowe).

Czytaj więcej
Tekst otwarty Promocyjny nr 4-5/2020

Nowa czerwona świerćpaleta LPR

MiP_4-5_76.jpg

O LPR

LPR La Palette Rouge to międzynarodowa firma logistyczna zajmująca się dostarczaniem oraz wynajmowaniem palet, obsługująca głównie branżę FMCG oraz sieci handlowe. Założona w Tuluzie (na południu Francji) w roku 1992 firma LPR zarządza ponad 80 milionami palet rocznie oraz ma ponad 25 000 punktów odbioru palet. LPR prowadzi działalność w całej Europie. Ma ponad 100 centrów serwisowych. Każdy oddział firmy ma wyspecjalizowany zespół kierujący wszelkimi działaniami na poziomie lokalnym. LPR opracował jeden wspólny, oparty na SAP, system informatyczny stosowany w całej grupie. Oznacza to możliwość zaoferowania usług o tak samo wysokiej jakości klientom w całej Europie. LPR Polska jest młodym, profesjonalnym i zaangażowanym zespołem mającym na celu działać aktywnie, tak aby dopasować swoje usługi dokładnie do potrzeb swoich klientów. Dostosowanie się do wymagań każdego z naszych klientów jest dla nas kwestią nadrzędną. Naszymi działaniami obejmujemy cały kraj oraz ściśle współpracujemy ze wszystkimi podmiotami naszego łańcucha dostaw. Dla LPR priorytetem jest zaspokajanie potrzeb naszych klientów, nieprzerwane zapewnianie palet wysokiej jakości, zarządzanie odzyskiwaniem/odbiorem zasobów oraz rozwiązywanie wszelkich kwestii we współpracy z klientem.

LPR zbudowało markę czerwonej palety w Polsce, promując wynajem palet i potwierdzając, że jest solidnym partnerem mogącym realizować najbardziej ambitne projekty, w czym pomaga ponad 25 lat doświadczenia na rynku europejskim.

W tej chwili w Polsce firma posiada trzy centra serwisowe w optymalnych lokalizacjach oraz centralę w Warszawie. Polskie biuro LPR zarządza również strefą CEE i krajami bałtyckimi. Szybkość, z jaką LPR zbudował pozycję na rynku, pokazuje, że wynajem palet w poolu zamkniętym ma w Polsce przyszłość i jest coraz częściej brany pod uwagę. Wiele przedsiębiorstw podczas kierowania gospodarką paletową zmaga się z problemem strat palet i tym samym ponosi wiele dodatkowych kosztów wynikających m.in. z konieczności uzupełnienia braków. Jednym ze sposobów, który umożliwia zminimalizowanie tej części wydatków, jest wynajmowanie palet od firm zewnętrznych.

W obecnych czasach część procesów można zautomatyzować, dotyczy to wielu różnych działań w firmie, również zarządzania systemem paletowym. Alternatywnym rozwiązaniem dla wewnętrznego nadzorowania obrotu palet i inwestowania w narzędzia IT jest współpraca z operatorami pooli paletowych. LPR może monitorować przebieg kolejnych etapów łańcucha dostaw, m.in. dzięki korzystaniu z profesjonalnych systemów informacyjnych. Klienci zyskują kompleksową obsługę, a większość obowiązków oraz odpowiedzialność za ich realizację znajduje się po stronie operatora poolu.

RQP46

LPR oferuje nowy nośnik, który poprawi sprzedaż poprzez wzrost wydajności na ostatnim odcinku łańcucha dostaw. Nasza czerwona, plastikowa ćwierćpaleta pozwala na lepsze wykorzystanie przestrzeni w sklepie, i ekspozycje produktu na atrakcyjnym standzie. Pozwala zaoszczędzić czas potrzebny na promocje produktu i poprawić ekspozycje oraz sprzedaż w sklepach.

Korzystanie z czerwonych ćwierćpalet LPR pozwala na zmniejszenie strat, optymalizację transportu oraz kosztów magazynowania. Plastikowe palety LPR są wykonane z wytrzymałego i odpornego na zanieczyszczenia polipropylenu, zabezpieczając produkt przez zniszczeniem, zabrudzeniem czy wilgotnością. Dodatkowo plastikowe ćwierćpalety LPR składają się jedna w drugą, co pozwala zaoszczędzić na transporcie do 60%. Paleta ma wymiar 600 × 400 mm dzięki czemu jest kompatybilna z każdym standardowym sprzętem, oraz jest akceptowana w całym łańcuchu dostaw.

Więcej informacji: www.lpr.eu

Czytaj więcej

Palety dla przemysłu spożywczego

MiP_4-5_72.jpg

Paleta jest podniesioną platformą, która służy do przenoszenia i składowania towarów. Standardowe wymiary palet to 1000 × 1200 mm oraz 800 × 1200 mm. Palety najczęściej wykonuje się z drewna, jednak w przemyśle spożywczym zastosowanie znajdują również palety wykonane z innych materiałów.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama