Jeśli przyjąć, że łańcuch dostaw jest krwiobiegiem współczesnej gospodarki to – by pozostać przy tej popularnej metaforze – magazyn stanowi jego serce. Cross-docking z kolei można przyrównać do swoistego bypassu, pozwalającego wprawdzie ominąć proces składowania towarów, ale nie sam magazyn.

Idea jest prosta: przeładunek przesyłki bezpośrednio ze środka transportu na inny pojazd pomniejsza jej koszt o wartość magazynowania. W czym więc problem? Mimo że pomysł jest znany na świecie od ponad 50 lat, jego realizacja nadal stanowi wyzwanie i trudno o wyczerpujące informacje na temat zarządzania centrami dystrybucji typu cross-docking. Czasem pozostaje metoda prób i błędów.

Co już wiemy? Na przykład to, że system cross-docking sprawdza się głównie przy dystrybucji przesyłek zestandaryzowanych, gabarytowo małych, zapakowanych do kartonów i w związku z tym nadających się do umieszczenia na nośnikach, tj. paletach lub w innych opakowaniach manipulacyjnych umożliwiających przeładunki wózkami widłowymi, np. paletopojemnikach czy corlettach. Wiemy też, że wymagania wobec magazynów przystosowanych do wykorzystania systemu cross-docking są inne niż w przypadku magazynów standardowych, nawet najwyższej klasy. Czy są większe? To kwestia punktu widzenia. Ważne, aby budynki magazynowe były tak zaprojektowane, by nic nie zakłócało w nich szybkiego i sprawnego przepływu towarów, bo w przypadku takich magazynów nie ma potrzeby składowania lub jest ona zredukowana do minimum.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tekst otwarty Tylko on-line nr 2/2019

Zima nie zaskoczy SEGRO

SEGRO_Logistics_Park_Warsaw_Nadarzyn.jpg

SEGRO, wiodący deweloper, zarządca i właściciel nowoczesnych powierzchni magazynowych, stawia na inteligentne dachy. Po testowym wdrożeniu w 2017 roku, firma wyposażyła w system czujników dachowych już drugi budynek na terenie SEGRO Logistics Park Warsaw, Nadarzyn.

Czytaj więcej
Tekst otwarty Tylko on-line nr 2/2019

Wpływ rozwoju e-commerce na branżę magazynową

Depositphotos_19452415_ds.jpg

E-commerce odgrywa coraz większą rolę nie tylko w strefie gospodarczej, ale także w branży magazynowej. Szacuje się, że w ciągu roku zwiększy się skala dostarczanych przesyłek zamawianych ze sklepów on-line aż o 70%. Wraz z rozwojem gałęzi e-commerce, przewiduje się podwyżki cen dostaw w skali 7-10%. 

Czytaj więcej
Tekst otwarty Tylko on-line nr 2/2019

Colian Logistic w Panattoni Park Wrocław IX

magazyn_Colian Logistic.jpg

Colian Logistic, spółka należąca do grupy Colian Holding SA., lidera na rynku spożywczym przeniosła się do nowego magazynu w okolicach Wrocławia. Firma wynajęła 7 250 mkw. powierzchni magazynowo – biurowej w Panattoni Park Wrocław IX. W transakcji najmu doradzała firma AXI IMMO. 

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

W poprzednich numerach

Tematy omawiane w poprzednich numerach:

Reklama