W ciągu 5 lat działalności Hillwood Polska podaż powierzchni magazynowo-produkcyjnych w naszym kraju wzrosła dwukrotnie, osiągając prawie 16 milionów mkw. Hillwood dołożył do tego ponad milion mkw. wybudowanych przez siebie. Oznacza to, że przez te 5 lat na magazynowej mapie Polski Hillwood stworzył jedną z bogatszych legend.

Czerpiemy z trzech dekad doświadczeń na dojrzałym rynku Stanów Zjednoczonych. Dzięki temu możemy spojrzeć na Polskę z szerszej perspektywy, starając się wyprzedzać trendy i oczekiwania potencjalnych klientów – mówi Hubert Michalak, prezes zarządu Hillwood Polska.

Magazyn w każdej formule

Pierwszym obiektem wybudowanym przez Hillwood w Polsce był magazyn w Ożarowie koło Warszawy. Największym atutem kompleksu o powierzchni niecałych 20 tys. mkw. była jego lokalizacja w pobliżu tras ekspresowych S8, S2, węzła Konotopa i autostrady A2. Nic dziwnego, że niedługo później powstał znacznie większy park magazynowy w Parzniewie pod Pruszkowem. Portfel obiektów magazynowych Hillwood szybko wzbogacił się o kolejne inwestycje w głównych ośrodkach biznesowych i przemysłowych naszego kraju, nie tylko w okolicach Warszawy, ale również Wrocławia, Łodzi i na Górnym Śląsku.

Transakcją, którą Hillwood szczególnie wyróżnił się na rynku, było wybudowanie dla Zalando w Olsztynku centrum logistycznego o powierzchni ponad 120 tys. mkw. Wynajem tego magazynu był największą transakcją w 2018 r. Zalando Lounge to największy obiekt magazynowy użytkowany przez tę firmę w Polsce.

– Deweloper budujący w formule „build to suit” skupia się na tym, żeby spełnić wszystkie specyficzne potrzeby klienta, a w tym przypadku lidera handlu e-commerce. Ten biznes nie istnieje bez dobrego magazynu. Magazyn wybudowany terminowo w odpowiedniej lokalizacji, uwzględniający potrzeby komercyjne i oferujący ponadstandardowe rozwiązania techniczne wspiera rozwój firmy i podnosi jej konkurencyjność – mówi Hubert Michalak.

Za realizację Zalando Lounge Hillwood otrzymał w tym roku prestiżową nagrodę CEE Manufacturing & Logistics Awards od CEO Manufacturing Magazine i EuropaProperty.com. Projekt ten zdobył też tytuł „Top Inwestycji Polski Wschodniej” podczas ubiegłorocznego Wschodniego Kongresu Gospodarczego.

Oprócz Zalando, w formule BTS Hillwood zbudował również obiekty dla takich firm, jak: DPD, Metsä Tissue, TIM, 3LP, Dirks. Deweloper zapewnił projekt, finansowanie i realizację. Najemcom zagwarantował długoterminowe umowy najmu oraz pełną administracyjną i techniczną obsługę obiektów.

Wśród realizacji Hillwood Polska nie brakuje magazynów zbudowanych w formule spekulacyjnej. Firma inwestuje także w atrakcyjne budynki oraz grunty pod przyszłe inwestycje. Hillwood chętnie wchodzi też w projekty oparte na formule partnerstwa joint venture. Współpracuje zarówno z właścicielami działek budowlanych, którzy potrzebują doświadczonego dewelopera, jak również z deweloperami, którzy podejmują ambitne projekty, ale poszukują kapitału zewnętrznego na ich sfinansowanie. Jest partnerem, który dysponuje własnym kapitałem oraz doświadczonym zespołem. Przykładami takich inwestycji są niedawno otwarty 7R Park Tczew – wspólny projekt z 7R, centrum dystrybucyjne Zalando w centralnej Polsce, zrealizowane z Goodman czy projekt w Świebodzinie, realizowany z firmą PHN.

Jeszcze innym przykładem jest kompleks Hillwood Sosnowiec Zagłębie – inwestycja typu „brownfield”. Na miejscu dawnego centrum handlowego, które zostało wyburzone w 2017 r., Hillwood wybudował nowoczesną halę magazynową klasy A.

Centra w nowych lokalizacjach

Na polskim rynku wyraźnie widać, że dotychczasowa reguła lokalizowania centrów magazynowo-produkcyjnych wokół największych aglomeracji od kliku lat rodzi wyzwania związane z rekrutacją pracowników czy rosnącymi kosztami. Zjawisko potwierdziła wspólna analiza rynku przeprowadzona przez JLL, Hillwood Polska i ManpowerGroup. Wnioski zostały przedstawione w raporcie „Small town, big deal. Badanie potencjału nowych lokalizacji magazynowo-przemysłowych w Polsce”.

Ocenie poddano 34 ośrodki z miastami powyżej 100 tys. mieszkańców wraz z otaczającymi je powiatami. Obok pięciu najważniejszych regionów (Warszawy, Łodzi, Poznania, Wrocławia i Górnego Śląska) coraz atrakcyjniejsze stają się mniejsze ośrodki. Kluczowe znaczenie dla tej zmiany ma rozwój infrastruktury drogowej. Ważny dla przyszłych najemców jest również dostęp do wykwalifikowanych pracowników i możliwość ich szybkiej rekrutacji, a także niższe koszty działalności.

W raporcie najwyższą ocenę łączną na poziomie 79% otrzymał Stryków. Wysokie oceny uzyskały też mniej oczywiste lokalizacje: Konin i Kraków (po 68%), Kielce (67%), Okręg Legnicko-Głogowski (66%) oraz Zielona Góra, Częstochowa i Bydgoszcz (po 65%). W pierwszej dziesiątce najbardziej atrakcyjnych nowych lokalizacji znalazły się także: Włocławek, Tarnów i Rzeszów (po 64%).

Popyt na lokalizacje poza tzw. Wielką Piątką na razie jest umiarkowany. Jednak od 2013 do 2018 r. udział innych lokalizacji systematycznie rośnie, zarówno w popycie – z 10% do 26%, jak i w podaży – z 8% do 17%. Zdarza się, że nieruchomości poza rynkami Wielkiej Piątki są już sprzedawane w ramach większych pakietów. Na przykład magazyny BTS Metsä Tissue w Krapkowicach i Dirks w Krośnie Odrzańskim zostały kupione przez Mapletree w ramach portfolio przygotowanego przez Hillwood w IV kw. 2018 r. Nie zmienia to faktu, że Wielka Piątka nadal jest w czołówce rankingu najatrakcyjniejszych lokalizacji.

Tylko kwestią czasu jest, żeby na mapie Polski rozwinęły się kolejne centra logistyczne. Mimo że w Polsce co roku pobijane są rekordy popytu, ciągle nie widać oznak spowolnienia. O tym, że istniejące zasoby nadal powinny rosnąć, najlepiej świadczą plany największych deweloperów. W zapowiedziach Hillwood jest ponad 2 mln mkw. planowanych powierzchni magazynowych na zabezpieczonych gruntach w Polsce, czyli więcej niż firma wybudowała dotychczas.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Promocyjny nr 2/2019

Wózek widłowy – niezastąpiony „pracownik” magazynu

Wózek widłowy to jeden ze składowych elementów wyposażenia każdego magazynu. Wybór właściwego wózka to dla wielu firm kluczowe zadanie, które w przyszłości może przyśpieszyć pracę w magazynie. Jak rynek wózków widłowych ocenia Marcin Trąbka, członek zarządu Kuhn Polska? Zapraszamy do lektury.

Czytaj więcej
Promocyjny nr 2/2019

Ocena potencjału rozwoju obszaru logistyki kontraktowej w Polsce

MiP_2_81.jpg

Obszar logistyki kontraktowej w Polsce rozwija się bardzo szybko, o czym może świadczyć liczba podmiotów działających w tym segmencie na naszym rynku oraz ciągły dynamiczny wzrost ilości powierzchni magazynowych i rozwój parków logistycznych, których najemcami są w około 35% operatorzy logistyczni. Zmienia się również podejście deweloperów, którzy coraz częściej skłonni są budować swoje obiekty magazynowe spekulacyjnie, licząc, że w krótkim czasie znajdzie się najemca.

Czytaj więcej

Operator logistyczny do zadań specjalnych

mip_2_76.jpg

Polska branża TSL cechuje się silnym rozdrobnieniem. W efekcie na rynku działa wiele podmiotów o zróżnicowanej skali i szerokości oferty, oferujących odmienny charakter świadczonych usług. Jednym z zauważalnych trendów jest specjalizacja branżowa, połączona z funkcją operatora logistycznego, a w następnej kolejności integratora usług TSL. Ważny jest też właściwy dobór operatora logistycznego pod kątem jego roli w projektowaniu, planowaniu, zarządzaniu i administrowaniu obszarami łańcucha dostaw.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

W poprzednich numerach

Tematy omawiane w poprzednich numerach: