W nowoczesnej technice napędowej stawia się nie tylko na rozwiązania konstrukcyjne zapewniające oszczędność energii, ale i na odpowiednie sterowanie z uwzględnieniem konkretnych potrzeb aplikacji.

Napędy elektryczne

Napędy elektryczne to zespoły elementów, które przetwarzają energię elektromechaniczną w ramach procesu technologicznego. Należy podkreślić, że elementy zespołu są ze sobą połączone i oddziałują wzajemnie na siebie. Jako najważniejsze elementy napędu elektrycznego wymienia się przede wszystkim układ zasilający, silnik elektryczny lub kilka silników, a także urządzenie pędne oraz układy sterowania i automatyki.

Układ zasilający typowego napędu elektrycznego ma za zadanie przekształcanie energii elektrycznej pobieranej z sieci, a następnie dostarczenie jej do silnika. Układem zasilającym jest np. prostownik sterowany. Z kolei silnik elektryczny lub kilka silników odpowiada za przekształcanie doprowadzonej energii elektrycznej na mechaniczną. Nie mniej ważne jest również urządzenie pędne. Dzięki niemu odbywa się przekazywanie energii mechanicznej wytworzonej przez silnik do maszyny roboczej. Urządzenie pędne może również zmieniać parametry przekazywanej energii mechanicznej. Chodzi tutaj o moment czy prędkość kątową, a odbywa się to np. poprzez przekładnię zębatą, sprzęgło czy przekładnię pasową. Różnego rodzaju urządzenia kontroli i automatyki pozwalają na automatyczne sterowanie napędem.

Ogólnie można powiedzieć, że napędy elektryczne najczęściej zasilają maszynę roboczą będącą odbiornikiem energii mechanicznej, jaka jest wytwarzana przez napęd. Nowoczesne silniki to urządzenia energooszczędne. Wytwarzają one mniej hałasu, zatem nie ma potrzeby stosowania rozwiązań odpowiedzialnych za wyciszenia maszyny. Oprócz tego napędy energooszczędne generują mniejsze drgania i w porównaniu z tradycyjnymi konstrukcjami są mniej awaryjne.

Konstrukcja silników tego typu wykorzystuje podzespoły o wysokim poziomie jakości. Chodzi tutaj o materiały czynne w postaci miedzi czy stali elektrotechnicznej. Na etapie produkcji zastosowanie znajduje technologia odlewania wirników z miedzi. Silniki indukcyjne zazwyczaj są maszynami pierścieniowymi z uzwojeniem nawiniętym na wirnik zamiast klatki. Silnik pierścieniowy wykorzystuje uzwojenie z cewkami nawiniętymi drutem izolowanym. W stojanie również wykorzystuje się materiały o dobrej przewodności elektrycznej. To właśnie tym sposobem miedź zastępuje aluminium. Jak wiadomo, miedź w porównaniu z aluminium ma wyższą temperaturę topnienia ze względu na wyższy poziom odporności miedzi na cykle ciepłe w czasie całej eksploatacji silnika. Ponadto miedź ma wyższą temperaturę na rozciąganie oraz wytrzymuje znaczne siły odśrodkowe wraz z powtarzalnymi obciążeniami udarowymi, które pochodzą od dynamicznego oddziaływania prądu rozruchowego. Oprócz tego miedź w porównaniu do aluminium ma niższy współczynnik rozszerzalności cieplnej.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Optymalizacja doboru systemu regałów i wybór wózków widłowych. Jak to policzyć ‑ część 1

MiP_4-5_77.jpg

Poprawa wydajności prac magazynu coraz częściej ma miejsce dzięki automatyzacji oraz mechanizacji procesów. Jednakże większość operacji magazynowych w dalszym ciągu odbywa się z wykorzystaniem standardowych regałów (APR), a do obsługi rozładunku, składowania, konfekcjonowania i załadunku towarów wykorzystywane jest również standardowe wyposażenie służące obsłudze tych procesów (tzw. wyposażenie handlingowe).

Czytaj więcej
Tekst otwarty Promocyjny nr 4-5/2020

Nowa czerwona świerćpaleta LPR

MiP_4-5_76.jpg

O LPR

LPR La Palette Rouge to międzynarodowa firma logistyczna zajmująca się dostarczaniem oraz wynajmowaniem palet, obsługująca głównie branżę FMCG oraz sieci handlowe. Założona w Tuluzie (na południu Francji) w roku 1992 firma LPR zarządza ponad 80 milionami palet rocznie oraz ma ponad 25 000 punktów odbioru palet. LPR prowadzi działalność w całej Europie. Ma ponad 100 centrów serwisowych. Każdy oddział firmy ma wyspecjalizowany zespół kierujący wszelkimi działaniami na poziomie lokalnym. LPR opracował jeden wspólny, oparty na SAP, system informatyczny stosowany w całej grupie. Oznacza to możliwość zaoferowania usług o tak samo wysokiej jakości klientom w całej Europie. LPR Polska jest młodym, profesjonalnym i zaangażowanym zespołem mającym na celu działać aktywnie, tak aby dopasować swoje usługi dokładnie do potrzeb swoich klientów. Dostosowanie się do wymagań każdego z naszych klientów jest dla nas kwestią nadrzędną. Naszymi działaniami obejmujemy cały kraj oraz ściśle współpracujemy ze wszystkimi podmiotami naszego łańcucha dostaw. Dla LPR priorytetem jest zaspokajanie potrzeb naszych klientów, nieprzerwane zapewnianie palet wysokiej jakości, zarządzanie odzyskiwaniem/odbiorem zasobów oraz rozwiązywanie wszelkich kwestii we współpracy z klientem.

LPR zbudowało markę czerwonej palety w Polsce, promując wynajem palet i potwierdzając, że jest solidnym partnerem mogącym realizować najbardziej ambitne projekty, w czym pomaga ponad 25 lat doświadczenia na rynku europejskim.

W tej chwili w Polsce firma posiada trzy centra serwisowe w optymalnych lokalizacjach oraz centralę w Warszawie. Polskie biuro LPR zarządza również strefą CEE i krajami bałtyckimi. Szybkość, z jaką LPR zbudował pozycję na rynku, pokazuje, że wynajem palet w poolu zamkniętym ma w Polsce przyszłość i jest coraz częściej brany pod uwagę. Wiele przedsiębiorstw podczas kierowania gospodarką paletową zmaga się z problemem strat palet i tym samym ponosi wiele dodatkowych kosztów wynikających m.in. z konieczności uzupełnienia braków. Jednym ze sposobów, który umożliwia zminimalizowanie tej części wydatków, jest wynajmowanie palet od firm zewnętrznych.

W obecnych czasach część procesów można zautomatyzować, dotyczy to wielu różnych działań w firmie, również zarządzania systemem paletowym. Alternatywnym rozwiązaniem dla wewnętrznego nadzorowania obrotu palet i inwestowania w narzędzia IT jest współpraca z operatorami pooli paletowych. LPR może monitorować przebieg kolejnych etapów łańcucha dostaw, m.in. dzięki korzystaniu z profesjonalnych systemów informacyjnych. Klienci zyskują kompleksową obsługę, a większość obowiązków oraz odpowiedzialność za ich realizację znajduje się po stronie operatora poolu.

RQP46

LPR oferuje nowy nośnik, który poprawi sprzedaż poprzez wzrost wydajności na ostatnim odcinku łańcucha dostaw. Nasza czerwona, plastikowa ćwierćpaleta pozwala na lepsze wykorzystanie przestrzeni w sklepie, i ekspozycje produktu na atrakcyjnym standzie. Pozwala zaoszczędzić czas potrzebny na promocje produktu i poprawić ekspozycje oraz sprzedaż w sklepach.

Korzystanie z czerwonych ćwierćpalet LPR pozwala na zmniejszenie strat, optymalizację transportu oraz kosztów magazynowania. Plastikowe palety LPR są wykonane z wytrzymałego i odpornego na zanieczyszczenia polipropylenu, zabezpieczając produkt przez zniszczeniem, zabrudzeniem czy wilgotnością. Dodatkowo plastikowe ćwierćpalety LPR składają się jedna w drugą, co pozwala zaoszczędzić na transporcie do 60%. Paleta ma wymiar 600 × 400 mm dzięki czemu jest kompatybilna z każdym standardowym sprzętem, oraz jest akceptowana w całym łańcuchu dostaw.

Więcej informacji: www.lpr.eu

Czytaj więcej

Palety dla przemysłu spożywczego

MiP_4-5_72.jpg

Paleta jest podniesioną platformą, która służy do przenoszenia i składowania towarów. Standardowe wymiary palet to 1000 × 1200 mm oraz 800 × 1200 mm. Palety najczęściej wykonuje się z drewna, jednak w przemyśle spożywczym zastosowanie znajdują również palety wykonane z innych materiałów.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama