W nowoczesnej technice napędowej stawia się nie tylko na rozwiązania konstrukcyjne zapewniające oszczędność energii, ale i na odpowiednie sterowanie z uwzględnieniem konkretnych potrzeb aplikacji.

Inteligentna technika napędowa w dobie Przemysłu 4.0

Napędy elektryczne

Napędy elektryczne to zespoły elementów, które przetwarzają energię elektromechaniczną w ramach procesu technologicznego. Należy podkreślić, że elementy zespołu są ze sobą połączone i oddziałują wzajemnie na siebie. Jako najważniejsze elementy napędu elektrycznego wymienia się przede wszystkim układ zasilający, silnik elektryczny lub kilka silników, a także urządzenie pędne oraz układy sterowania i automatyki.

Układ zasilający typowego napędu elektrycznego ma za zadanie przekształcanie energii elektrycznej pobieranej z sieci, a następnie dostarczenie jej do silnika. Układem zasilającym jest np. prostownik sterowany. Z kolei silnik elektryczny lub kilka silników odpowiada za przekształcanie doprowadzonej energii elektrycznej na mechaniczną. Nie mniej ważne jest również urządzenie pędne. Dzięki niemu odbywa się przekazywanie energii mechanicznej wytworzonej przez silnik do maszyny roboczej. Urządzenie pędne może również zmieniać parametry przekazywanej energii mechanicznej. Chodzi tutaj o moment czy prędkość kątową, a odbywa się to np. poprzez przekładnię zębatą, sprzęgło czy przekładnię pasową. Różnego rodzaju urządzenia kontroli i automatyki pozwalają na automatyczne sterowanie napędem.

Ogólnie można powiedzieć, że napędy elektryczne najczęściej zasilają maszynę roboczą będącą odbiornikiem energii mechanicznej, jaka jest wytwarzana przez napęd. Nowoczesne silniki to urządzenia energooszczędne. Wytwarzają one mniej hałasu, zatem nie ma potrzeby stosowania rozwiązań odpowiedzialnych za wyciszenia maszyny. Oprócz tego napędy energooszczędne generują mniejsze drgania i w porównaniu z tradycyjnymi konstrukcjami są mniej awaryjne.

Konstrukcja silników tego typu wykorzystuje podzespoły o wysokim poziomie jakości. Chodzi tutaj o materiały czynne w postaci miedzi czy stali elektrotechnicznej. Na etapie produkcji zastosowanie znajduje technologia odlewania wirników z miedzi. Silniki indukcyjne zazwyczaj są maszynami pierścieniowymi z uzwojeniem nawiniętym na wirnik zamiast klatki. Silnik pierścieniowy wykorzystuje uzwojenie z cewkami nawiniętymi drutem izolowanym. W stojanie również wykorzystuje się materiały o dobrej przewodności elektrycznej. To właśnie tym sposobem miedź zastępuje aluminium. Jak wiadomo, miedź w porównaniu z aluminium ma wyższą temperaturę topnienia ze względu na wyższy poziom odporności miedzi na cykle ciepłe w czasie całej eksploatacji silnika. Ponadto miedź ma wyższą temperaturę na rozciąganie oraz wytrzymuje znaczne siły odśrodkowe wraz z powtarzalnymi obciążeniami udarowymi, które pochodzą od dynamicznego oddziaływania prądu rozruchowego. Oprócz tego miedź w porównaniu do aluminium ma niższy współczynnik rozszerzalności cieplnej.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Optymalizacja doboru systemu regałów i wybór wózków widłowych. Jak to policzyć ‑ część 1

Optymalizacja doboru systemu regałów i wybór wózków widłowych. Jak to policzyć - część 1

Poprawa wydajności prac magazynu coraz częściej ma miejsce dzięki automatyzacji oraz mechanizacji procesów. Jednakże większość operacji magazynowych w dalszym ciągu odbywa się z wykorzystaniem standardowych regałów (APR), a do obsługi rozładunku, składowania, konfekcjonowania i załadunku towarów wykorzystywane jest również standardowe wyposażenie służące obsłudze tych procesów (tzw. wyposażenie handlingowe).

Czytaj więcej
Tekst otwarty Promocyjny nr 4-5/2020

Nowa czerwona ćwierćpaleta LPR

Nowa czerwona ćwierćpaleta LPR

LPR La Palette Rouge to międzynarodowa firma logistyczna zajmująca się dostarczaniem oraz wynajmowaniem palet, obsługująca głównie branżę FMCG oraz sieci handlowe. Założona w Tuluzie (na południu Francji) w roku 1992 firma LPR zarządza ponad 80 milionami palet rocznie oraz ma ponad 25 000 punktów odbioru palet.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama