Ekonomia współdzielenia, zwana czasem uberyzacją, to zakorzeniony już na stałe trend, który obejmuje coraz więcej sektorów gospodarki. Po obszarach typowo konsumpcyjnych, jak wspomniane już przewozy Uberem czy BlaBlaCar, po usługach Airbnb czy Car-sharing, przychodzi czas na uberyzację obszarów biznesowych. Ze względu na swoją specyfikę jednym z najbardziej „narażonych” na uberyzację jest obszar e-commerce oraz wszelkie usługi powiązane z obsługą sprzedaży online, w tym transport oraz magazynowanie.

Po materiale, pokazującym hybrydowe rozwiązania dystrybucji e-commerce zmieniające w sposób gruntowny system dostaw, szczególnie w zakresie last mile – pora na przeanalizowanie trendów w obszarze magazynowania, szczególnie gwałtownie rozwijającej się usługi maga- zynowania on demand.

Z Amazonem czy przeciw?

Ponieważ konsumenci coraz częściej robią zakupy przez Internet, detaliści potrzebują rozwiązań dostaw swoich produktów na terenie poszczególnych krajów, na obszarze kilku krajów lub wręcz na terenie paneuropejskim lub transkontynentalnym. Szczególnie gdy walczą z rozwiązaniami e-commerce, oferowanymi przez takie marketplace, jak Amazon.

Naprzeciw tym oczekiwaniom wychodzą firmy oferujące hybrydowe rozwiązania transportowe dające możliwość swobodnego wyboru opcji dostawy, czego przykładem jest opisana w poprzednim artykule firma Świat Przesyłek, koncentrująca się na rozwiązaniach w obszarze „last mile”. Ale warto zwrócić uwagę, że rozwiązania oferowane przez hybrydowych operatorów transportowych, mogą czasami nie gwarantować sukcesu rynkowego. Potrzebne wtedy są inne rozwiązania, jak na przykład usługa FBA (Fulfilled by Amazon), oferowana przez jeden z największych na świecie marketplace. Niestety, sprzedawcy uzależniają się wówczas od logistyki Amazona, i żeby zapewnić obsługę klientów na wymaganym poziomie, przekazują Amazonowi wrażliwe dane, np.w tym informacje o klientach, historię transakcji z klientami, czy też wręcz oddają w ręce Amazona obszar budowania relacji z klientami. To tworzy zagrożenie, że kupujący „nie kupuje” u sprzedającego, tylko „na Amazonie”, co nie sprzyja budowaniu lojalności klientów. Wielu detalistów, zwłaszcza tych większych, chce zachować swoją niezależność – i dla nich dużo bardziej interesująca jest koncepcja „magazynowania na żądanie”.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Promocyjny nr 2/2019

Wózek widłowy – niezastąpiony „pracownik” magazynu

Wózek widłowy to jeden ze składowych elementów wyposażenia każdego magazynu. Wybór właściwego wózka to dla wielu firm kluczowe zadanie, które w przyszłości może przyśpieszyć pracę w magazynie. Jak rynek wózków widłowych ocenia Marcin Trąbka, członek zarządu Kuhn Polska? Zapraszamy do lektury.

Czytaj więcej
Promocyjny nr 2/2019

Ocena potencjału rozwoju obszaru logistyki kontraktowej w Polsce

MiP_2_81.jpg

Obszar logistyki kontraktowej w Polsce rozwija się bardzo szybko, o czym może świadczyć liczba podmiotów działających w tym segmencie na naszym rynku oraz ciągły dynamiczny wzrost ilości powierzchni magazynowych i rozwój parków logistycznych, których najemcami są w około 35% operatorzy logistyczni. Zmienia się również podejście deweloperów, którzy coraz częściej skłonni są budować swoje obiekty magazynowe spekulacyjnie, licząc, że w krótkim czasie znajdzie się najemca.

Czytaj więcej

Operator logistyczny do zadań specjalnych

mip_2_76.jpg

Polska branża TSL cechuje się silnym rozdrobnieniem. W efekcie na rynku działa wiele podmiotów o zróżnicowanej skali i szerokości oferty, oferujących odmienny charakter świadczonych usług. Jednym z zauważalnych trendów jest specjalizacja branżowa, połączona z funkcją operatora logistycznego, a w następnej kolejności integratora usług TSL. Ważny jest też właściwy dobór operatora logistycznego pod kątem jego roli w projektowaniu, planowaniu, zarządzaniu i administrowaniu obszarami łańcucha dostaw.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

W poprzednich numerach

Tematy omawiane w poprzednich numerach: