Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 15 grudnia 2017 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy użytkowaniu wózków jezdniowych z napędem silnikowym wprowadziło nowe zasady w zakresie uprawnień do obsługi wózków jezdniowych (dalej jako: „Rozporządzenie”). Ten akt prawny wszedł w życie 10 sierpnia 2018 r., stąd też całkowicie utraciło swoją moc poprzednie Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 10 maja 2002 r. o tym samym tytule.

Powodem zmiany obowiązujących przepisów był przede wszystkim zamiar wprowadzenia spójnych zasad odnoszących się do uprawnień umożliwiających obsługę wózków jezdniowych. Tłumaczono, że poprzednio obowiązująca regulacja tworzyła niepewność prawną, a operatorzy urządzeń nie wiedzieli, które z uprawnień powinni mieć i które mogą być uznane w przypadku ubiegania się o możliwość wykonywania zawodu operatora wózka jezdniowego z napędem silnikowym również w przypadku pracy poza granicami kraju.

Jakie kwalifikacje są niezbędne do operowania wózkami w świetle nowego Rozporządzenia?

Na wstępie należy wskazać, że najważniejszą zmianą wprowadzoną przez Rozporządzenie jest dokonanie wyraźnego podziału na wózki jezdniowe podnośnikowe z mechanicznym napędem podnoszenia oraz na wózki inne niż wózki jezdniowe podnośnikowe z mechanicznym napędem podnoszenia. Pierwsze z nich charakteryzują się znacznie większym poziomem zagrożeń związanych z eksploatacją niż wszystkie pozostałe rodzaje wózków jezdniowych z napędem silnikowym.

Według Rozporządzenia do obsługi wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia można dopuścić osobę, która ukończyła ١٨ lat i ma zaświadczenie kwalifikacyjne do obsługi wózków jezdniowych uzyskane na podstawie przepisów dotyczących trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych.

Co istotne, osoby mające aktualne zaświadczenia kwalifikacyjne do obsługi podnośnikowych wózków jezdniowych z mechanicznym napędem podnoszenia, wydane przez właściwą jednostkę dozoru technicznego nie są zobowiązane po 10 sierpnia 2018 r. do potwierdzania na nowo swoich kwalifikacji.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tekst otwarty Tylko on-line nr 1/2019

Automatyzacja i digitalizacja siłą Modernlog 2020

kolaż_modernlog.png

Logistyka 4.0 – to hasło najbliższej, 4. edycji targów Modernlog. U podstaw najnowszych trendów branży leży cyfryzacja i automatyzacja procesów. To klucz do zwiększenia efektywności magazynu, centrum dystrybucyjnego czy hali produkcyjnej. Jakie rozwiązania wybrać? Co najlepiej się sprawdzi w konkretnej firmie? Tego będzie można dowiedzieć się już 2-5 czerwca 2020 r. w Poznaniu.

Czytaj więcej
Tekst otwarty Tylko on-line nr 1/2019

Wirtualne oblicze Targów SYMAS®/MAINTENANCE

Symas1.jpg

Kraków budzi zainteresowanie nie tylko turystów i koneserów sztuki, ale również zagranicznych biznesmenów z całego świata. Dzięki takim wydarzeniom jak Targi SYMAS®/MAINTENANCE miasto staje się ważnym  punktem na przemysłowej mapie Polski. Nadchodząca edycja, podczas której jednym z tematów będą technologie VR w przemyśle, odbędzie się w dniach 2-3 października w EXPO Kraków.

Czytaj więcej
Tekst otwarty Tylko on-line nr 1/2019

Trwa rejestracja na VI edycję największej konferencji zakupowej w Polsce – PROCON/POLZAK

Procon.jpg

Do biznesu, wielkimi krokami wkracza tajemnicza VUCA – równie szybko zbliża się kolejna edycja prestiżowej konferencji zakupowej PROCON/POLZAK, która w ubiegłym roku zgromadziła ponad 500 uczestników.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama