Obszar logistyki kontraktowej w Polsce rozwija się bardzo szybko, o czym może świadczyć liczba podmiotów działających w tym segmencie na naszym rynku oraz ciągły dynamiczny wzrost ilości powierzchni magazynowych i rozwój parków logistycznych, których najemcami są w około 35% operatorzy logistyczni. Zmienia się również podejście deweloperów, którzy coraz częściej skłonni są budować swoje obiekty magazynowe spekulacyjnie, licząc, że w krótkim czasie znajdzie się najemca.

Rozwój VGL Group w tym zakresie jest zrównoważony, z racji tego, że jak sama nazwa „logistyka kontraktowa” wskazuje, chodzi o kontrakt długoterminowy. W takich przypadkach przetargi i rozmowy z klientami trwają niekiedy bardzo długo, a pojedynczy kontrakt może znacznie wpłynąć na statystyki wzrostu.

Nowy standard w obsłudze klientów

Logistyka kontraktowa to umiejętność dostosowania się do wymagań klientów oraz dobór takich usług i metod realizacji, aby zaspokoić ich potrzeby. Trzeba być elastycznym i nawet być o krok przed rozwojem klienta, aby logistyka nie była „hamulcem” jego działalności. Logistyka kontraktowa to również szereg usług dodatkowych i połączonych. Klienci nie oczekują już tylko samej obsługi magazynowej, ale kompleksowości również w innych obszarach, takich jak obsługa transportów w imporcie, obsługa celna, dystrybucja do finalnych odbiorców.

Na pewno operatorzy logistyczni nie mogą przejść obojętnie wobec ciągłych wzrostów w kanale B2C i związanych z nimi wymagań w obsłudze e-commerce. Presja związana z dostępnością towaru z krótkim terminem realizacji wysyłek wymusza na operatorach dostosowanie systemów IT, odpowiednie ustawienia procesów i przystosowanie infrastruktury magazynowej. Dodatkowo dochodzi potrzeba przejmowania zadań już nie stricte logistycznych, jak customer service czy obsługa reklamacji i zwrotów.

Jak na przestrzeni ostatnich lat zmieniło się podejście klientów do minimalnego czasu obowiązywania kontraktu z operatorem logistycznym?

Z racji tego, że coraz więcej mniejszych firm decyduje się na outsourcing usług logistycznych czy magazynowych, skłonność do zawierania długich kontraktów spada, co powoduje, że kontrakty zawierane są coraz częściej na krótsze okresy (1,5–2 lata). Można odnieść wrażenie, że ma to miejsce zwłaszcza w przypadku zawierania nowych kontraktów, co związane jest z niepewnością klientów, którzy dopiero rozpoczynają współpracę. Rzadziej można się z tym zjawiskiem spotkać przy renegocjacji kontraktów. Obawy klientów wynikają z niepewności czy usługodawca będzie w stanie nadążyć ze zwiększaniem zakresu obsługi wraz z rozwojem działalności, dlatego operator musi również być w stanie sam przewidzieć wzrosty i zaplanować zasoby.

Grzechy główne klientów w podejściu do współpracy z operatorem logistycznym

Przede wszystkim na etapie negocjacji kontraktu doświadczony operator powinien zwrócić klientowi uwagę na wszystkie aspekty współpracy. Jeżeli klienci popełniają błędy, to wynika to przede wszystkim z braku ich doświadczenia w outsourcingu usług, a powody skorzystania z tej formy współpracy nie są do końca przemyślane. Błędem jest wybór operatora, który nie jest elastyczny, co w konsekwencji powoduje problemy przy dostosowywaniu się do zmian. Aby odnieść sukces potrzebna jest synergia oparta na zaufaniu i wzajemnej współpracy operatora oraz klienta.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Promocyjny nr 2/2019

Wózek widłowy – niezastąpiony „pracownik” magazynu

Wózek widłowy to jeden ze składowych elementów wyposażenia każdego magazynu. Wybór właściwego wózka to dla wielu firm kluczowe zadanie, które w przyszłości może przyśpieszyć pracę w magazynie. Jak rynek wózków widłowych ocenia Marcin Trąbka, członek zarządu Kuhn Polska? Zapraszamy do lektury.

Czytaj więcej

Operator logistyczny do zadań specjalnych

mip_2_76.jpg

Polska branża TSL cechuje się silnym rozdrobnieniem. W efekcie na rynku działa wiele podmiotów o zróżnicowanej skali i szerokości oferty, oferujących odmienny charakter świadczonych usług. Jednym z zauważalnych trendów jest specjalizacja branżowa, połączona z funkcją operatora logistycznego, a w następnej kolejności integratora usług TSL. Ważny jest też właściwy dobór operatora logistycznego pod kątem jego roli w projektowaniu, planowaniu, zarządzaniu i administrowaniu obszarami łańcucha dostaw.

Czytaj więcej

Magazynowanie on demand. Czy czeka nas uberyzacja dystrybucji e-commerce?

mip_2_70.jpg

Ekonomia współdzielenia, zwana czasem uberyzacją, to zakorzeniony już na stałe trend, który obejmuje coraz więcej sektorów gospodarki. Po obszarach typowo konsumpcyjnych, jak wspomniane już przewozy Uberem czy BlaBlaCar, po usługach Airbnb czy Car-sharing, przychodzi czas na uberyzację obszarów biznesowych. Ze względu na swoją specyfikę jednym z najbardziej „narażonych” na uberyzację jest obszar e-commerce oraz wszelkie usługi powiązane z obsługą sprzedaży online, w tym transport oraz magazynowanie.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

W poprzednich numerach

Tematy omawiane w poprzednich numerach: