Obszar logistyki kontraktowej w Polsce rozwija się bardzo szybko, o czym może świadczyć liczba podmiotów działających w tym segmencie na naszym rynku oraz ciągły dynamiczny wzrost ilości powierzchni magazynowych i rozwój parków logistycznych, których najemcami są w około 35% operatorzy logistyczni. Zmienia się również podejście deweloperów, którzy coraz częściej skłonni są budować swoje obiekty magazynowe spekulacyjnie, licząc, że w krótkim czasie znajdzie się najemca.

Rozwój VGL Group w tym zakresie jest zrównoważony, z racji tego, że jak sama nazwa „logistyka kontraktowa” wskazuje, chodzi o kontrakt długoterminowy. W takich przypadkach przetargi i rozmowy z klientami trwają niekiedy bardzo długo, a pojedynczy kontrakt może znacznie wpłynąć na statystyki wzrostu.

Nowy standard w obsłudze klientów

Logistyka kontraktowa to umiejętność dostosowania się do wymagań klientów oraz dobór takich usług i metod realizacji, aby zaspokoić ich potrzeby. Trzeba być elastycznym i nawet być o krok przed rozwojem klienta, aby logistyka nie była „hamulcem” jego działalności. Logistyka kontraktowa to również szereg usług dodatkowych i połączonych. Klienci nie oczekują już tylko samej obsługi magazynowej, ale kompleksowości również w innych obszarach, takich jak obsługa transportów w imporcie, obsługa celna, dystrybucja do finalnych odbiorców.

Na pewno operatorzy logistyczni nie mogą przejść obojętnie wobec ciągłych wzrostów w kanale B2C i związanych z nimi wymagań w obsłudze e-commerce. Presja związana z dostępnością towaru z krótkim terminem realizacji wysyłek wymusza na operatorach dostosowanie systemów IT, odpowiednie ustawienia procesów i przystosowanie infrastruktury magazynowej. Dodatkowo dochodzi potrzeba przejmowania zadań już nie stricte logistycznych, jak customer service czy obsługa reklamacji i zwrotów.

Jak na przestrzeni ostatnich lat zmieniło się podejście klientów do minimalnego czasu obowiązywania kontraktu z operatorem logistycznym?

Z racji tego, że coraz więcej mniejszych firm decyduje się na outsourcing usług logistycznych czy magazynowych, skłonność do zawierania długich kontraktów spada, co powoduje, że kontrakty zawierane są coraz częściej na krótsze okresy (1,5–2 lata). Można odnieść wrażenie, że ma to miejsce zwłaszcza w przypadku zawierania nowych kontraktów, co związane jest z niepewnością klientów, którzy dopiero rozpoczynają współpracę. Rzadziej można się z tym zjawiskiem spotkać przy renegocjacji kontraktów. Obawy klientów wynikają z niepewności czy usługodawca będzie w stanie nadążyć ze zwiększaniem zakresu obsługi wraz z rozwojem działalności, dlatego operator musi również być w stanie sam przewidzieć wzrosty i zaplanować zasoby.

Grzechy główne klientów w podejściu do współpracy z operatorem logistycznym

Przede wszystkim na etapie negocjacji kontraktu doświadczony operator powinien zwrócić klientowi uwagę na wszystkie aspekty współpracy. Jeżeli klienci popełniają błędy, to wynika to przede wszystkim z braku ich doświadczenia w outsourcingu usług, a powody skorzystania z tej formy współpracy nie są do końca przemyślane. Błędem jest wybór operatora, który nie jest elastyczny, co w konsekwencji powoduje problemy przy dostosowywaniu się do zmian. Aby odnieść sukces potrzebna jest synergia oparta na zaufaniu i wzajemnej współpracy operatora oraz klienta.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Tekst otwarty nr 3/2020

SSI SCHAEFER uruchomił wirtualne stanowisko dla Targów LogiMAT 2020

Logimat2020_wirtualne stoisko.jpg

SSI SCHAEFER uruchomił wirtualne stoisko dając tym samym, obecnym klientom oraz zainteresowanym firmom, wgląd w technologię sprzętową i oprogramowanie. Pomimo odwołania targów LogiMAT , SSI SCHAEFER znalazł rozwiązanie, które ma na celu zaprezentowanie najnowszych rozwiązań produktowych dla logistyki magazynowej. Nasz zespół ekspertów demonstruje kluczowe technologie i oferuje osobisty dialog z naszymi specjalistami.

Czytaj więcej
Tekst otwarty Tylko on-line nr 3/2020

Jak Covid‑19 wpływa na sektor nieruchomości magazynowo‑logitycznych?

Renata Osiecka.jpg

Komentarz Renaty Osieckiej, Partner Zarządzającej AXI IMMO: Epidemia Covid-19 w pierwszej kolejności przerwała łańcuchy dostaw z Chin, które dziś powoli zaczynają się odbudowywać. Jednak przesunięcie się epicentrum epidemii do Europy powoduje ograniczenia w produkcji. Branża logistyczna robi wiele, aby zachować płynność. Wszyscy kierowcy przewożący towary – bez względu na narodowość - są zwolnieni z obowiązkowej 14-dniowej kwarantanny obowiązującej przy wjeździe do Polski. Podobne wyjątki wprowadziła reszta krajów Unii. Wszystko w celu zminimalizowania zakłóceń w łańcuchach dostaw.

Czytaj więcej
Tekst otwarty Tylko on-line nr 3/2020

Nie Przemysłowa Wiosna a Przemysłowa Jesień

W trosce o bezpieczeństwo gości, wystawców, zwiedzających i pracowników Targów Kielce oraz mieszkańców regionu, w związku z pogarszającą się sytuacją epidemiologiczną w kraju i rekomendacją Głównego Inspektora Sanitarnego, Zarząd Targów Kielce podjął decyzję o zmianie terminu Przemysłowej Wiosny na 22-24 września 2020 roku.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama