Polska branża TSL cechuje się silnym rozdrobnieniem. W efekcie na rynku działa wiele podmiotów o zróżnicowanej skali i szerokości oferty, oferujących odmienny charakter świadczonych usług. Jednym z zauważalnych trendów jest specjalizacja branżowa, połączona z funkcją operatora logistycznego, a w następnej kolejności integratora usług TSL. Ważny jest też właściwy dobór operatora logistycznego pod kątem jego roli w projektowaniu, planowaniu, zarządzaniu i administrowaniu obszarami łańcucha dostaw.

Od 1PL do 5PL

Spedycja, transport, magazynowanie to nie wszystko, co w swojej ofercie mają operatorzy logistyczni. Istnieje cały szereg usług dodatkowych, takich jak chociażby obsługa celna, obsługa zwrotów, obsługa opakowań zwrotnych, sprzedaż online czy wreszcie wysoka indywidualizacja w podejściu do klienta końcowego (np. pakowanie zakupionego produktu).

Bazowym rozwiązaniem w dalszym ciągu pozostaje model 1PL, w którym producent lub dystrybutor towarów sam zajmuje się usługami transportowymi i logistycznymi. Korzysta z własnych działów firmy oraz z własnych środków technicznych (pojazdy, magazyny, wyposażenie handlingowe). Model 1PL zapewnia pełną kontrolę nad wszystkimi procesami logistycznymi. Minusem tego rozwiązania jest często brak możliwości zapewnienia maksymalnej efektywności tych procesów.

W koncepcji 2PL klient zleca firmie zewnętrznej obsługę takich procesów jak transport czy magazynowanie, zachowując pełną kontrolę nad wszelkimi procesami, jak również sam tymi procesami administrując. Operator 2PL to firma, która posiada własne hale magazynowe lub środki transportu, realizując usługi na rzecz klienta, nie zapewniając kompleksowości obsługi logistycznej. Jeżeli spojrzeć na przykłady operatorów 2PL, to można tutaj wymienić takie firmy jak Maersk, Evergreen Lines czy Hapag-Loyd, specjalizującą się w żegludze kontenerowej czy przewoźników lotniczych, jak np. Air France lub KLM.

Z modelem 3PL mamy do czynienia, kiedy dostawca usług 2PL przekazuje – w całości lub częściowo – świadczenie usług innym podmiotom. Dostawca takich usług określany jest często mianem LSP (Logistic Service Provider). Może to być coś z całego wachlarza usług: transport, obsługa i przechowywanie ładunków, gospodarka magazynowa i dystrybucja, usługi dodatkowe, np. związane z monitorowaniem drogi przesyłki, zarządzaniem stanami magazynowymi, obsługą transakcji klientów, pakowaniem i oklejaniem towarów. Wciąż jednak zaprojektowanie łańcucha dostaw leży po stronie działu logistyki klienta. Organizacja klienta musi być już co najmniej średniej wielkości, bowiem zatrudnienie firmy trzeciej do realizacji procesu logistycznego jest dosyć kosztowne i dopiero po przekroczeniu pewnego progu staje się opłacalne. A nawet nie tylko opłacalne, ale dużo korzystniejsze niż tworzenie samemu kosztownych rozwiązań logistycznych. Warto zdać sobie sprawę, że w przypadku korzystania z usług operatora 3PL pojawiają się pewne niekorzystne elementy: mniejsza kontrola nad operacjami wykonywanymi przez firmę zewnętrzną oraz ograniczony lub brak kontaktu z klientem. Na rynku polskim takimi operatorami 3PL są firmy DB Schenker, Raben, FM Logistic, Rohlig Suus, CEVA czy spedycyjna część koncernu DHL, jak również Fedex. Chociaż zakres 3 PL i 4PL stale ewoluują, różnice się zacierają, a dostawcy rozszerzają zakres swojej oferty i dlatego wymienieni operatorzy mogą również pełnić rolę operatorów 4PL.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Promocyjny nr 2/2019

Wózek widłowy – niezastąpiony „pracownik” magazynu

Wózek widłowy to jeden ze składowych elementów wyposażenia każdego magazynu. Wybór właściwego wózka to dla wielu firm kluczowe zadanie, które w przyszłości może przyśpieszyć pracę w magazynie. Jak rynek wózków widłowych ocenia Marcin Trąbka, członek zarządu Kuhn Polska? Zapraszamy do lektury.

Czytaj więcej
Promocyjny nr 2/2019

Ocena potencjału rozwoju obszaru logistyki kontraktowej w Polsce

MiP_2_81.jpg

Obszar logistyki kontraktowej w Polsce rozwija się bardzo szybko, o czym może świadczyć liczba podmiotów działających w tym segmencie na naszym rynku oraz ciągły dynamiczny wzrost ilości powierzchni magazynowych i rozwój parków logistycznych, których najemcami są w około 35% operatorzy logistyczni. Zmienia się również podejście deweloperów, którzy coraz częściej skłonni są budować swoje obiekty magazynowe spekulacyjnie, licząc, że w krótkim czasie znajdzie się najemca.

Czytaj więcej

Magazynowanie on demand. Czy czeka nas uberyzacja dystrybucji e-commerce?

mip_2_70.jpg

Ekonomia współdzielenia, zwana czasem uberyzacją, to zakorzeniony już na stałe trend, który obejmuje coraz więcej sektorów gospodarki. Po obszarach typowo konsumpcyjnych, jak wspomniane już przewozy Uberem czy BlaBlaCar, po usługach Airbnb czy Car-sharing, przychodzi czas na uberyzację obszarów biznesowych. Ze względu na swoją specyfikę jednym z najbardziej „narażonych” na uberyzację jest obszar e-commerce oraz wszelkie usługi powiązane z obsługą sprzedaży online, w tym transport oraz magazynowanie.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

W poprzednich numerach

Tematy omawiane w poprzednich numerach: