Polska branża TSL cechuje się silnym rozdrobnieniem. W efekcie na rynku działa wiele podmiotów o zróżnicowanej skali i szerokości oferty, oferujących odmienny charakter świadczonych usług. Jednym z zauważalnych trendów jest specjalizacja branżowa, połączona z funkcją operatora logistycznego, a w następnej kolejności integratora usług TSL. Ważny jest też właściwy dobór operatora logistycznego pod kątem jego roli w projektowaniu, planowaniu, zarządzaniu i administrowaniu obszarami łańcucha dostaw.

Od 1PL do 5PL

Spedycja, transport, magazynowanie to nie wszystko, co w swojej ofercie mają operatorzy logistyczni. Istnieje cały szereg usług dodatkowych, takich jak chociażby obsługa celna, obsługa zwrotów, obsługa opakowań zwrotnych, sprzedaż online czy wreszcie wysoka indywidualizacja w podejściu do klienta końcowego (np. pakowanie zakupionego produktu).

Bazowym rozwiązaniem w dalszym ciągu pozostaje model 1PL, w którym producent lub dystrybutor towarów sam zajmuje się usługami transportowymi i logistycznymi. Korzysta z własnych działów firmy oraz z własnych środków technicznych (pojazdy, magazyny, wyposażenie handlingowe). Model 1PL zapewnia pełną kontrolę nad wszystkimi procesami logistycznymi. Minusem tego rozwiązania jest często brak możliwości zapewnienia maksymalnej efektywności tych procesów.

W koncepcji 2PL klient zleca firmie zewnętrznej obsługę takich procesów jak transport czy magazynowanie, zachowując pełną kontrolę nad wszelkimi procesami, jak również sam tymi procesami administrując. Operator 2PL to firma, która posiada własne hale magazynowe lub środki transportu, realizując usługi na rzecz klienta, nie zapewniając kompleksowości obsługi logistycznej. Jeżeli spojrzeć na przykłady operatorów 2PL, to można tutaj wymienić takie firmy jak Maersk, Evergreen Lines czy Hapag-Loyd, specjalizującą się w żegludze kontenerowej czy przewoźników lotniczych, jak np. Air France lub KLM.

Z modelem 3PL mamy do czynienia, kiedy dostawca usług 2PL przekazuje – w całości lub częściowo – świadczenie usług innym podmiotom. Dostawca takich usług określany jest często mianem LSP (Logistic Service Provider). Może to być coś z całego wachlarza usług: transport, obsługa i przechowywanie ładunków, gospodarka magazynowa i dystrybucja, usługi dodatkowe, np. związane z monitorowaniem drogi przesyłki, zarządzaniem stanami magazynowymi, obsługą transakcji klientów, pakowaniem i oklejaniem towarów. Wciąż jednak zaprojektowanie łańcucha dostaw leży po stronie działu logistyki klienta. Organizacja klienta musi być już co najmniej średniej wielkości, bowiem zatrudnienie firmy trzeciej do realizacji procesu logistycznego jest dosyć kosztowne i dopiero po przekroczeniu pewnego progu staje się opłacalne. A nawet nie tylko opłacalne, ale dużo korzystniejsze niż tworzenie samemu kosztownych rozwiązań logistycznych. Warto zdać sobie sprawę, że w przypadku korzystania z usług operatora 3PL pojawiają się pewne niekorzystne elementy: mniejsza kontrola nad operacjami wykonywanymi przez firmę zewnętrzną oraz ograniczony lub brak kontaktu z klientem. Na rynku polskim takimi operatorami 3PL są firmy DB Schenker, Raben, FM Logistic, Rohlig Suus, CEVA czy spedycyjna część koncernu DHL, jak również Fedex. Chociaż zakres 3 PL i 4PL stale ewoluują, różnice się zacierają, a dostawcy rozszerzają zakres swojej oferty i dlatego wymienieni operatorzy mogą również pełnić rolę operatorów 4PL.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tekst otwarty nr 3/2020

SSI SCHAEFER uruchomił wirtualne stanowisko dla Targów LogiMAT 2020

Logimat2020_wirtualne stoisko.jpg

SSI SCHAEFER uruchomił wirtualne stoisko dając tym samym, obecnym klientom oraz zainteresowanym firmom, wgląd w technologię sprzętową i oprogramowanie. Pomimo odwołania targów LogiMAT , SSI SCHAEFER znalazł rozwiązanie, które ma na celu zaprezentowanie najnowszych rozwiązań produktowych dla logistyki magazynowej. Nasz zespół ekspertów demonstruje kluczowe technologie i oferuje osobisty dialog z naszymi specjalistami.

Czytaj więcej
Tekst otwarty Tylko on-line nr 3/2020

Jak Covid‑19 wpływa na sektor nieruchomości magazynowo‑logitycznych?

Renata Osiecka.jpg

Komentarz Renaty Osieckiej, Partner Zarządzającej AXI IMMO: Epidemia Covid-19 w pierwszej kolejności przerwała łańcuchy dostaw z Chin, które dziś powoli zaczynają się odbudowywać. Jednak przesunięcie się epicentrum epidemii do Europy powoduje ograniczenia w produkcji. Branża logistyczna robi wiele, aby zachować płynność. Wszyscy kierowcy przewożący towary – bez względu na narodowość - są zwolnieni z obowiązkowej 14-dniowej kwarantanny obowiązującej przy wjeździe do Polski. Podobne wyjątki wprowadziła reszta krajów Unii. Wszystko w celu zminimalizowania zakłóceń w łańcuchach dostaw.

Czytaj więcej
Tekst otwarty Tylko on-line nr 3/2020

Nie Przemysłowa Wiosna a Przemysłowa Jesień

W trosce o bezpieczeństwo gości, wystawców, zwiedzających i pracowników Targów Kielce oraz mieszkańców regionu, w związku z pogarszającą się sytuacją epidemiologiczną w kraju i rekomendacją Głównego Inspektora Sanitarnego, Zarząd Targów Kielce podjął decyzję o zmianie terminu Przemysłowej Wiosny na 22-24 września 2020 roku.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama