Opakowania. Jesteśmy nimi otoczeni, spotykamy się z opakowaniami we wszystkich obszarach gospodarki, są ważną częścią życia codziennego każdego człowieka, niezależnie od tego, czy chodzi o działalność biura, domu, sklepu czy hali produkcyjnej. Opakowania spełniają wiele ważnych funkcji, począwszy od zabezpieczenia towaru i jego bezpośredniej ochrony, po ułatwienie magazynowania i transportu.

Stanowią ważny element marketingu i często wpływają na konkurencyjność produktu. Jeżeli przy tym wszystkim są eleganckie i funkcjonalne sprawiają, że konsumenci wybierają właśnie tak opakowane towary. Często również zaufanie do marki czy producenta jest powiązane z samym opakowaniem.

W konkurencyjnej gospodarce rynkowej, firmy produkcyjne i handlowe zwracają uwagę nie tylko na rosnące wymagania obecnych i potencjalnych klientów, inwestycje w nowoczesne technologie czy działania konkurencji, ale stale analizują swoje procesy i starają się redukować koszty, aby zachować lub budować swoją przewagę. Optymalizacja kosztów opakowań jest jednym z ważniejszych obszarów tych analiz, ponieważ koszty samego opakowania mogą stanowić niemal połowę całości kosztów powstających przy pakowaniu. Czasami jednak osoby odpowiedzialne za zakup opakowań tylko pobieżnie analizują ich koszty, głównie kierując się ceną samych opakowań, kosztami transportu, porównaniem parametrów surowcowych i warunkami płatności, a mniej uwagi poświęcają na analizę procesową i finansową udziału opakowań w całym procesie życia produktu. A przecież ważne są i inne elementy opakowania, chociażby takie jak jego konstrukcja, koszty projektu, jakość surowca, technologia, a w późniejszym etapie łatwość konfekcjonowania, magazynowania i transportu, ekspozycja, ubytki czy koszty recyklingu.

Odpowiednio wytrzymała konstrukcja opakowania, uwzględniająca sposób transportu i dystrybucji przyczyni się do redukcji kosztów związanych z uszkodzeniami w transporcie. Jeśli opakowanie będzie dopasowane do produktu jednostkowego i kompatybilne ze zbiorczymi opakowaniami transportowymi, to wówczas koszty materiałów zabezpieczających oraz wypełniaczy będą zdecydowanie mniejsze lub ograniczone do minimum. Ilość zużytego surowca do produkcji samego opakowania (przy zachowaniu tej samej funkcjonalności) będzie wpływała na jego koszt oraz koszty utylizacji lub recyklingu.

Przy dużych skalach projektów najczęściej wykonywanych jest kilka prototypów opakowań lub wyznaczanych różnych sposobów pakowania, aby zweryfikować ich zachowanie w procesie pakowania i wykonać próby transportowe. Opakowania są też poddawane np. badaniom wytrzymałościowym (test siły zgniecenia krawędzi lub odporności na przebijanie) lub testom upadku (pionowym lub poziomym). To pozwala zoptymalizować, zarówno pod względem kosztów, jak i bezpieczeństwa wybór samego opakowania, jak i sposobów ułożenia opakowań na palecie lub innej jednostce transportowej.

Bardzo ważnym aspektem jest dobór samych surowców opakowaniowych ze względu na możliwości ich dalszego przerobu i ponownego użycia, a wyraźna tendencja do zredukowania ilości materiału opakowaniowego, który jest niezbędny do dostarczenia określonej ilości towaru została określona w jednej z dyrektyw Unii Europejskiej (94/62/EC).

Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Zobacz również

Tekst otwarty Tylko on-line nr 3/2020

O Utrzymaniu Ruchu w gronie specjalistów – bezpłatna Konferencja Techniczna w Olsztynie już 30 września!

aaaBaner-newsletter_Axon-media_2020_600x3002.jpg

1 dzień, 14 praktycznych wystąpień, 19 stoisk konsultacyjnych – wydarzenie „Niezawodność i Utrzymanie Ruchu w zakładach produkcyjnych” w Olsztynie zapowiada się imponująco. Konferencję poprowadzą praktycy, którzy mają doświadczenie we wdrażaniu skutecznych rozwiązań z zakresu Utrzymania Ruchu i podzielą się wiedzą dotyczącą efektywnych narzędzi wspierających osiągnięcie najwyższych standardów produkcji.

Czytaj więcej
Tekst otwarty Tylko on-line nr 3/2020

Pierwszy projekt GLP w Polsce będzie gotowy jesienią

Warsaw II Logistics Centre z lotu ptaka.jpg

Pierwsze centrum logistyczne budowane przez GLP w Polsce powstaje zaledwie kilka minut jazdy od południowych granic Warszawy, w pobliżu centrum handlowego w Jankach. Inwestycja jest realizowana w najwyższym standardzie dostępnym na polskim rynku. Łącznie oferuje 32 000 mkw. powierzchni magazynowej wraz z wygodnym zapleczem biurowym.

Czytaj więcej
Tekst otwarty Promocyjny nr 3/2020

Pomoc dla polskich eksporterów – branża logistyczna w gotowości

5DM42005a(1).jpg

Ostatnie miesiące są zdominowane przez tematy związane z COVID-19. Ograniczenia z jakimi nadal mamy do czynienia, wywarły olbrzymie piętno na biznesie. Wszyscy obserwujemy błyskawiczne zmiany nawyków konsumenckich oraz gwałtowne modyfikacje w międzynarodowych łańcuchach dostaw. Po globalnym lock downie i związanym z nim paraliżem, z tygodnia na tydzień intensywność działań biznesowych rośnie. Totalny zastój jest już na szczęście niejako przeszłością, a gospodarka uczy się koegzystować z wirusem.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama