Opakowania. Jesteśmy nimi otoczeni, spotykamy się z opakowaniami we wszystkich obszarach gospodarki, są ważną częścią życia codziennego każdego człowieka, niezależnie od tego, czy chodzi o działalność biura, domu, sklepu czy hali produkcyjnej. Opakowania spełniają wiele ważnych funkcji, począwszy od zabezpieczenia towaru i jego bezpośredniej ochrony, po ułatwienie magazynowania i transportu.

Stanowią ważny element marketingu i często wpływają na konkurencyjność produktu. Jeżeli przy tym wszystkim są eleganckie i funkcjonalne sprawiają, że konsumenci wybierają właśnie tak opakowane towary. Często również zaufanie do marki czy producenta jest powiązane z samym opakowaniem.

W konkurencyjnej gospodarce rynkowej, firmy produkcyjne i handlowe zwracają uwagę nie tylko na rosnące wymagania obecnych i potencjalnych klientów, inwestycje w nowoczesne technologie czy działania konkurencji, ale stale analizują swoje procesy i starają się redukować koszty, aby zachować lub budować swoją przewagę. Optymalizacja kosztów opakowań jest jednym z ważniejszych obszarów tych analiz, ponieważ koszty samego opakowania mogą stanowić niemal połowę całości kosztów powstających przy pakowaniu. Czasami jednak osoby odpowiedzialne za zakup opakowań tylko pobieżnie analizują ich koszty, głównie kierując się ceną samych opakowań, kosztami transportu, porównaniem parametrów surowcowych i warunkami płatności, a mniej uwagi poświęcają na analizę procesową i finansową udziału opakowań w całym procesie życia produktu. A przecież ważne są i inne elementy opakowania, chociażby takie jak jego konstrukcja, koszty projektu, jakość surowca, technologia, a w późniejszym etapie łatwość konfekcjonowania, magazynowania i transportu, ekspozycja, ubytki czy koszty recyklingu.

Odpowiednio wytrzymała konstrukcja opakowania, uwzględniająca sposób transportu i dystrybucji przyczyni się do redukcji kosztów związanych z uszkodzeniami w transporcie. Jeśli opakowanie będzie dopasowane do produktu jednostkowego i kompatybilne ze zbiorczymi opakowaniami transportowymi, to wówczas koszty materiałów zabezpieczających oraz wypełniaczy będą zdecydowanie mniejsze lub ograniczone do minimum. Ilość zużytego surowca do produkcji samego opakowania (przy zachowaniu tej samej funkcjonalności) będzie wpływała na jego koszt oraz koszty utylizacji lub recyklingu.

Przy dużych skalach projektów najczęściej wykonywanych jest kilka prototypów opakowań lub wyznaczanych różnych sposobów pakowania, aby zweryfikować ich zachowanie w procesie pakowania i wykonać próby transportowe. Opakowania są też poddawane np. badaniom wytrzymałościowym (test siły zgniecenia krawędzi lub odporności na przebijanie) lub testom upadku (pionowym lub poziomym). To pozwala zoptymalizować, zarówno pod względem kosztów, jak i bezpieczeństwa wybór samego opakowania, jak i sposobów ułożenia opakowań na palecie lub innej jednostce transportowej.

Bardzo ważnym aspektem jest dobór samych surowców opakowaniowych ze względu na możliwości ich dalszego przerobu i ponownego użycia, a wyraźna tendencja do zredukowania ilości materiału opakowaniowego, który jest niezbędny do dostarczenia określonej ilości towaru została określona w jednej z dyrektyw Unii Europejskiej (94/62/EC).

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Tekst otwarty Tylko on-line nr 3/2020

Szczupłe rozwiązanie dla firmy Huel: Kuehne+Nagel dostarcza usługi e‑commerce w Polsce

Huel-Kuehne.jpg

Kuehne+Nagel w Polsce podpisało wieloletni kontrakt z firmą Huel, producentem żywności kompletnej pod względem odżywczym. Dedykowane centrum dystrybucyjne Kuehne+Nagel w Święcicach pod Warszawą będzie odpowiedzialne za odbiór towarów z zakładów produkcyjnych Huel oraz za ich magazynowanie, kompletację i pakowanie w celu dalszej dystrybucji do dwunastu krajów europejskich w serwisie door-to-door.

Czytaj więcej
Tekst otwarty Tylko on-line nr 3/2020

ID Logistics już zarządza nowym centrum dystrybucyjnym Lindt&Sprüngli w Grodzisku Mazowieckim

MagazynLind.jpg

ID Logistics, wiodący dostawca usług logistycznych specjalizujący się w dedykowanej logistyce kontraktowej, wzmacnia współpracę z Lindt&Sprüngli (Poland), światowym liderem na rynku czekolady premium. 1 czerwca 2020 roku zostało uruchomione nowe centrum dystrybucyjne producenta czekolady w Grodzisku Mazowieckim, którym zarządza zespół ID Logistics. W tym roku mija 10 lat od podpisania umowy między firmami.

Czytaj więcej
Tekst otwarty Tylko on-line nr 3/2020

Algorytmy sztucznej inteligencji w magazynach e‑commerce LPP

LPP i PSI_1.JPG

W magazynie LPP do obsługi sprzedaży internetowej (Fulfillment Center) wdrożono rozwiązanie do optymalizacji ścieżki kompletacji zamówień z wykorzystaniem algorytmów sztucznej inteligencji. Ten innowacyjny system będący elementem projektu Warehouse Inteligence to efekt współpracy LPP z producentem oprogramowania dla przemysłu, firmą PSI Polska. Wykorzystanie mechanizmu uczenia maszynowego w magazynie polskiej firmy odzieżowej pozwala na skrócenie drogi potrzebnej do kompletacji zlecenia, zwiększenie wydajności obiektu, optymalizację wykorzystania zasobów magazynowych oraz znaczne przyspieszenie obsługi wysyłek e-commerce.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama