Koszty związane z utrzymaniem floty wózków widłowych to często znacząca pozycja w dokumentacji księgowej magazynu. Nic dziwnego, że tak często analizuje się możliwości ich optymalizacji. Na rynku dostępnych jest coraz więcej narzędzi pomagających lepiej wykorzystać te zasoby, ale proces poprawy efektywności warto zacząć od podstawowych elementów.

Podstawowym czynnikiem mającym wpływ na wysokość kosztów jest oczywiście liczba posiadanych wózków widłowych. Musi być ona odpowiednio dobrana zarówno do liczby, jak i rodzaju wykonywanych operacji logistycznych.

Koszty pod lupą

Planując pracę nowego magazynu, często trud­no jest określić dokładną liczbę pot­rzebnych wózków widłowych. Konieczne jest prze­analizowanie nie tylko spodziewanej liczby operacji logistycznych, jakie będą musiały wykonywać, ale również przerw koniecznych na ładowa- nie baterii, wymianę butli gazowych czy konserwację sprzę­tu. Niedoszacowanie liczby wózków może skutkować opóźnieniami w załadunku i rozładunku, a przeszaco- wanie generuje niepotrzebne koszty dodatkowych rat leasingowych za sprzęt.

Znacznie łatwiej jest określić niezbędną ilość sprzętu na podstawie danych zbieranych w czasie normalnej pracy magazynu. Liczba przepracowanych motogodzin, wykonanych operacji w czasie jednej zmiany czy sygnały o ewentualnych opóźnieniach pozwalają dostosować park maszynowy do optymalnego poziomu.

Jeszcze większym ułatwieniem jest montaż systemu monitoringu wózków widłowych, który pozwala uzyskać bardzo precyzyjne dane w czasie rzeczywistym oraz rozbudowane statystyki obejmujące dowolny okres.

Montując go w pojazdach czy maszynach poruszających się po terenie firmy, otrzymujemy szczegółowe informacje na temat ich eksploatacji. Zamontowane czujniki mogą kontrolować wiele różnych czynników, począwszy od prędkości jazdy, poprzez obciążenie silnika, postoje, po ilość paliwa czy stopień naładowania akumulatorów. Co więcej, systemy takie często pozwalają na identyfikację kierowców lub operatorów. Łatwo więc sprawdzić, czy poszczególne maszyny obsługiwane są przez osoby mające odpowied- nie uprawnienia.

Na miarę

Jednak na poziom kosztów wpływ ma nie tylko liczba pojazdów, ale również szereg ich parametrów. Czynnikiem, którego znaczenie często jest niedoceniane, jest odpowiednia ładowność wózków. Zasada „im więcej, tym lepiej” może okazać się bardzo kosztowna.

Pozostałe 68% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Zobacz również

Tekst otwarty Tylko on-line nr 3/2020

Savills: Wirus nie straszny magazynom

Kamil.jpg

Pierwsze półrocze 2020 r. okazało się rekordowe dla rynku nieruchomości magazynowych i przemysłowych, podaje firma doradcza Savills. Pomimo wyzwań związanych z Covid-19 popyt osiągnął najwyższą w historii wartość odnotowaną na półmetku roku. Ponadto, w drugim kwartale wynajęto i oddano do użytku nawet więcej nowej powierzchni, niż w pierwszych trzech miesiącach roku.

Czytaj więcej
Tekst otwarty Tylko on-line nr 3/2020

Rynek magazynowy odporny na COVID‑19 w I połowie 2020 r. E‑commerce nadal napędza popyt

Raport Magazynowy.jpg

Polski rynek magazynowy po I połowie 2020 roku wciąż utrzymuje się na fali wznoszącej. Pandemia COVID-19 nie miała wpływu na wyniki po stronie popytu. Od stycznia do końca czerwca wynajęto 2,38 mln mkw. nowoczesnej powierzchni produkcyjno-logistycznej. Natomiast, porównując wyłącznie popyt brutto w II kw. 2020 r. w ujęciu rok do roku to wzrósł on o ponad 50% i wyniósł 1,36 mln mkw. Tak dobre wyniki są skutkiem dużej aktywności najemców z sektora e-commerce, w tym dużych transakcji BTS. Firma AXI IMMO prezentuje najnowszą publikację, raport „Polski Rynek Magazynowy w I połowie 2020 r.”

Czytaj więcej
Tekst otwarty Tylko on-line nr 3/2020

GLP w Europie pod jednym szyldem

GLP.png

Firma GLP sfinalizowała transakcję zakupu portfela wysokiej jakości nieruchomości logistycznych Grupy Goodman w Polsce, Czechach oraz na Słowacji i Węgrzech. Dzięki temu, jako jeden z niewielu graczy na rynku magazynowym, GLP jest już obecne w aż 11 krajach Europy.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama