Spadające bezrobocie, rosnące koszty pracy, wzrost poziomów sprzedaży – to wszystko są czynniki, które w ostatnich latach coraz większej liczbie firm każą rozpatrywać możliwość zastępowania pracy ludzkiej pracą maszyn. Automatyzować procesy. W tym również te logistyczne, realizowane w magazynach.

Chciałbym się podzielić kilkoma własnymi doświadczeniami z projektów automatyzacji procesów logistycznych. Oczywiście nic nie zastąpi porządnej analizy opartej na konkretnych liczbach, niemniej można pokusić się o stwierdzenie, że w wielu przypadkach zastosowanie kilku dość prostych reguł pozwala wstępnie potwierdzić lub wykluczyć potencjał automatyzacji.

Czy automatyzacja się opłaca?

Może zabrzmi to dziwnie, ale w coraz większej liczbie firm nie stawia się pytania o to, czy automatyzacja procesów logistycznych się opłaca. Dlaczego? Bo przestaje to być pytanie o opłacalność rozumiane jako wzrost efektywności realizacji konkretnego procesu magazynowego. To raczej pytanie o ciągłość biznesu: utrzymanie tempa rozwoju lub utrzymanie dystansu do konkurencji. To pytanie, na które odpowiedzią nie tak znowu rzadko jest: nie mamy wyjścia. W takich przypadkach opłacalność nie jest liczona poprzez wzrost efektywności, ale poprzez ryzyko sprzedaży utraconej, ryzyko utraconego rynku, ryzyko utraty pozycji rynkowej. W takich przypadkach decyzja o automatyzowaniu procesów logistycznych jest czasem podejmowana jako sposób na „ucieczkę do przodu”. Nie chciałbym tych przypadków jednak tutaj rozważać. Skupmy się na tych przypadkach, w których rzeczywiście zarząd czy dyrektor logistyki stawiają sobie dzisiaj pytanie: czy automatyzacja procesów logistycznych się opłaca?

Z pewnością opłaca się jednej grupie – dostawcom automatyki. Taka odpowiedź jest mało uspokajająca, o ile sami nie jesteśmy dostawcą takich rozwiązań. Czy opłaca się odbiorcom? A jeśli tak, to jakim? W jakim obszarze?

Elementów, które decydują o tym, czy automatyzacja danego procesu jest opłacalna jest w sumie niewiele i można je zebrać w kilka kategorii:

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tekst otwarty Tylko on-line nr 3/2020

O Utrzymaniu Ruchu w gronie specjalistów – bezpłatna Konferencja Techniczna w Olsztynie już 30 września!

aaaBaner-newsletter_Axon-media_2020_600x3002.jpg

1 dzień, 14 praktycznych wystąpień, 19 stoisk konsultacyjnych – wydarzenie „Niezawodność i Utrzymanie Ruchu w zakładach produkcyjnych” w Olsztynie zapowiada się imponująco. Konferencję poprowadzą praktycy, którzy mają doświadczenie we wdrażaniu skutecznych rozwiązań z zakresu Utrzymania Ruchu i podzielą się wiedzą dotyczącą efektywnych narzędzi wspierających osiągnięcie najwyższych standardów produkcji.

Czytaj więcej
Tekst otwarty Tylko on-line nr 3/2020

Pierwszy projekt GLP w Polsce będzie gotowy jesienią

Warsaw II Logistics Centre z lotu ptaka.jpg

Pierwsze centrum logistyczne budowane przez GLP w Polsce powstaje zaledwie kilka minut jazdy od południowych granic Warszawy, w pobliżu centrum handlowego w Jankach. Inwestycja jest realizowana w najwyższym standardzie dostępnym na polskim rynku. Łącznie oferuje 32 000 mkw. powierzchni magazynowej wraz z wygodnym zapleczem biurowym.

Czytaj więcej
Tekst otwarty Promocyjny nr 3/2020

Pomoc dla polskich eksporterów – branża logistyczna w gotowości

5DM42005a(1).jpg

Ostatnie miesiące są zdominowane przez tematy związane z COVID-19. Ograniczenia z jakimi nadal mamy do czynienia, wywarły olbrzymie piętno na biznesie. Wszyscy obserwujemy błyskawiczne zmiany nawyków konsumenckich oraz gwałtowne modyfikacje w międzynarodowych łańcuchach dostaw. Po globalnym lock downie i związanym z nim paraliżem, z tygodnia na tydzień intensywność działań biznesowych rośnie. Totalny zastój jest już na szczęście niejako przeszłością, a gospodarka uczy się koegzystować z wirusem.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama