Spadające bezrobocie, rosnące koszty pracy, wzrost poziomów sprzedaży – to wszystko są czynniki, które w ostatnich latach coraz większej liczbie firm każą rozpatrywać możliwość zastępowania pracy ludzkiej pracą maszyn. Automatyzować procesy. W tym również te logistyczne, realizowane w magazynach.

Chciałbym się podzielić kilkoma własnymi doświadczeniami z projektów automatyzacji procesów logistycznych. Oczywiście nic nie zastąpi porządnej analizy opartej na konkretnych liczbach, niemniej można pokusić się o stwierdzenie, że w wielu przypadkach zastosowanie kilku dość prostych reguł pozwala wstępnie potwierdzić lub wykluczyć potencjał automatyzacji.

Czy automatyzacja się opłaca?

Może zabrzmi to dziwnie, ale w coraz większej liczbie firm nie stawia się pytania o to, czy automatyzacja procesów logistycznych się opłaca. Dlaczego? Bo przestaje to być pytanie o opłacalność rozumiane jako wzrost efektywności realizacji konkretnego procesu magazynowego. To raczej pytanie o ciągłość biznesu: utrzymanie tempa rozwoju lub utrzymanie dystansu do konkurencji. To pytanie, na które odpowiedzią nie tak znowu rzadko jest: nie mamy wyjścia. W takich przypadkach opłacalność nie jest liczona poprzez wzrost efektywności, ale poprzez ryzyko sprzedaży utraconej, ryzyko utraconego rynku, ryzyko utraty pozycji rynkowej. W takich przypadkach decyzja o automatyzowaniu procesów logistycznych jest czasem podejmowana jako sposób na „ucieczkę do przodu”. Nie chciałbym tych przypadków jednak tutaj rozważać. Skupmy się na tych przypadkach, w których rzeczywiście zarząd czy dyrektor logistyki stawiają sobie dzisiaj pytanie: czy automatyzacja procesów logistycznych się opłaca?

Z pewnością opłaca się jednej grupie – dostawcom automatyki. Taka odpowiedź jest mało uspokajająca, o ile sami nie jesteśmy dostawcą takich rozwiązań. Czy opłaca się odbiorcom? A jeśli tak, to jakim? W jakim obszarze?

Elementów, które decydują o tym, czy automatyzacja danego procesu jest opłacalna jest w sumie niewiele i można je zebrać w kilka kategorii:

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tekst otwarty Tylko on-line nr 3/2020

Szczupłe rozwiązanie dla firmy Huel: Kuehne+Nagel dostarcza usługi e‑commerce w Polsce

Huel-Kuehne.jpg

Kuehne+Nagel w Polsce podpisało wieloletni kontrakt z firmą Huel, producentem żywności kompletnej pod względem odżywczym. Dedykowane centrum dystrybucyjne Kuehne+Nagel w Święcicach pod Warszawą będzie odpowiedzialne za odbiór towarów z zakładów produkcyjnych Huel oraz za ich magazynowanie, kompletację i pakowanie w celu dalszej dystrybucji do dwunastu krajów europejskich w serwisie door-to-door.

Czytaj więcej
Tekst otwarty Tylko on-line nr 3/2020

ID Logistics już zarządza nowym centrum dystrybucyjnym Lindt&Sprüngli w Grodzisku Mazowieckim

MagazynLind.jpg

ID Logistics, wiodący dostawca usług logistycznych specjalizujący się w dedykowanej logistyce kontraktowej, wzmacnia współpracę z Lindt&Sprüngli (Poland), światowym liderem na rynku czekolady premium. 1 czerwca 2020 roku zostało uruchomione nowe centrum dystrybucyjne producenta czekolady w Grodzisku Mazowieckim, którym zarządza zespół ID Logistics. W tym roku mija 10 lat od podpisania umowy między firmami.

Czytaj więcej
Tekst otwarty Tylko on-line nr 3/2020

Algorytmy sztucznej inteligencji w magazynach e‑commerce LPP

LPP i PSI_1.JPG

W magazynie LPP do obsługi sprzedaży internetowej (Fulfillment Center) wdrożono rozwiązanie do optymalizacji ścieżki kompletacji zamówień z wykorzystaniem algorytmów sztucznej inteligencji. Ten innowacyjny system będący elementem projektu Warehouse Inteligence to efekt współpracy LPP z producentem oprogramowania dla przemysłu, firmą PSI Polska. Wykorzystanie mechanizmu uczenia maszynowego w magazynie polskiej firmy odzieżowej pozwala na skrócenie drogi potrzebnej do kompletacji zlecenia, zwiększenie wydajności obiektu, optymalizację wykorzystania zasobów magazynowych oraz znaczne przyspieszenie obsługi wysyłek e-commerce.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama