Dzisiejsze czasy to wszystko „smart”: smartfony, smartwatche, smart telewizory, smart odkurzacze. Wszystko musi być inteligentne. Czy inteligentny musi być też magazyn? Zwłaszcza magazyn części zamiennych – czyli obszar niełatwy do poukładania – ze zróżnicowanym asortymentem, a niewielką liczbą produktów? Te pytania często pojawiają się w działach technicznych, w działach utrzymania ruchu czy narzędziowni. W jaki sposób inteligentnie poukładać asortyment na małym, przywarsztatowym magazynie? Przede wszystkim trzeba zacząć od zdefiniowania tego, co jest naprawdę w magazynie części zamiennych potrzebne. To jednak już inny temat. Porządek w magazynie jest niezwykle ważny, głównie dla służb technicznych, gdy muszą szybko zareagować, żeby usunąć awarię, która się wydarzyła. Wtedy kluczowe jest, czy właściwe elementy znajdują się na odpowiednich miejscach. W jaki sposób zrobić porządek w magazynie?

Przede wszystkim segregacja

W magazynie musi znajdować się tylko to, co jest tam niezbędne. Często magazyny techniczne składają się z części nowego asortymentu oraz asortymentu pozyskanego z innych maszyn (tzw. dawców), zakupionego przypadkowo, na próbę, tak zwanych przydasiów. Jeżeli chodzi o pierwszy magazyn – ten zakupiony z nowymi elementami, w dość łatwy sposób możemy wprowadzić segregację, dokładnie definiując to, co w magazynie ma się znajdować. Automatycznie segregujemy nasz asortyment. Podobnie jest w typowych magazynach logistycznych, często zautomatyzowanych i połączonych z systemami klasy ERP. O wiele trudniejszym zadaniem, które stoi przed osobą zarządzającą magazynem technicznym, jest poukładanie owych „przydasiów”, bo przecież to wszystko, co pozyskaliśmy, może się przydać. W takim magazynie w szczególności ważne są zasady określone w metodologii 5S i przydatnym narzędziu, którym są czerwone etykiety. Pozyskane elementy powinny zostać oznaczone czerwoną etykietą, na której jest napisane, do czego dany element służył w swoim „poprzednim życiu”, do czego byłby przewidziany: do jakich maszyn i urządzeń, które posiadamy w naszym parku maszynowym. Termin, kiedy został zdemontowany i przez kogo to kolejne ważne informacje. Określenie właściwych zasad zarządzania takim magazynem: jak długo dany asortyment powinien pozostać, również należy zamieścić na etykiecie, czyli należy założyć, że nasze urządzenie, maszyna, amortyzuje się w ciągu np. pięciu czy dziesięciu lat i element, który pasuje do danej maszyny, urządzenia, powinien w magazynie znajdować się nie dłużej, niż przez czas, gdy może zostać użyty jako element naprawczy. Ważne w tym kroku jest określić wszystkie elementy niewiadomego pochodzenia lub elementy, dla których nie znamy zastosowania. Te należy usunąć: rzeczywiście wyeliminować z magazynu, wrzucając na półkę pod tytułem „strych” albo „piwnica” lub fizycznie wyrzucić te elementy, oczywiście w określony sposób ich utylizacji. Segregacja ma również znaczenie w trakcie inwentaryzacji, bo wtedy dokonujemy ostatecznych decyzji. O ile w przypadku asortymentu nowego jesteśmy w stanie najprawdopodobniej, przy użyciu nowoczesnych technik i technologii, oznaczeń, kodów kreskowych, określić wiek, zużycie, przydatność, o tyle w przypadku magazynu „przydasiów” czerwona etykieta bardzo ułatwia funkcjonowanie i gospodarowanie takim magazynem. Oczywiście jest to ogromna praca, którą należy wykonać w trakcie pierwszego kroku zarządzania „przydasiami”, czyli oznaczeniu czerwoną etykietą. Procentuje ona jednak przy każdej późniejszej inwenturze. Tego typu zabiegi przede wszystkim tyczą się magazynu części zamiennych, ale są także szeroko stosowane w magazynach logistycznych.

Pozostałe 66% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tekst otwarty Tylko on-line nr 3/2020

Savills: Wirus nie straszny magazynom

Kamil.jpg

Pierwsze półrocze 2020 r. okazało się rekordowe dla rynku nieruchomości magazynowych i przemysłowych, podaje firma doradcza Savills. Pomimo wyzwań związanych z Covid-19 popyt osiągnął najwyższą w historii wartość odnotowaną na półmetku roku. Ponadto, w drugim kwartale wynajęto i oddano do użytku nawet więcej nowej powierzchni, niż w pierwszych trzech miesiącach roku.

Czytaj więcej
Tekst otwarty Tylko on-line nr 3/2020

Rynek magazynowy odporny na COVID‑19 w I połowie 2020 r. E‑commerce nadal napędza popyt

Raport Magazynowy.jpg

Polski rynek magazynowy po I połowie 2020 roku wciąż utrzymuje się na fali wznoszącej. Pandemia COVID-19 nie miała wpływu na wyniki po stronie popytu. Od stycznia do końca czerwca wynajęto 2,38 mln mkw. nowoczesnej powierzchni produkcyjno-logistycznej. Natomiast, porównując wyłącznie popyt brutto w II kw. 2020 r. w ujęciu rok do roku to wzrósł on o ponad 50% i wyniósł 1,36 mln mkw. Tak dobre wyniki są skutkiem dużej aktywności najemców z sektora e-commerce, w tym dużych transakcji BTS. Firma AXI IMMO prezentuje najnowszą publikację, raport „Polski Rynek Magazynowy w I połowie 2020 r.”

Czytaj więcej
Tekst otwarty Tylko on-line nr 3/2020

GLP w Europie pod jednym szyldem

GLP.png

Firma GLP sfinalizowała transakcję zakupu portfela wysokiej jakości nieruchomości logistycznych Grupy Goodman w Polsce, Czechach oraz na Słowacji i Węgrzech. Dzięki temu, jako jeden z niewielu graczy na rynku magazynowym, GLP jest już obecne w aż 11 krajach Europy.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama