Dzisiejsze czasy to wszystko „smart”: smartfony, smartwatche, smart telewizory, smart odkurzacze. Wszystko musi być inteligentne. Czy inteligentny musi być też magazyn? Zwłaszcza magazyn części zamiennych – czyli obszar niełatwy do poukładania – ze zróżnicowanym asortymentem, a niewielką liczbą produktów? Te pytania często pojawiają się w działach technicznych, w działach utrzymania ruchu czy narzędziowni. W jaki sposób inteligentnie poukładać asortyment na małym, przywarsztatowym magazynie? Przede wszystkim trzeba zacząć od zdefiniowania tego, co jest naprawdę w magazynie części zamiennych potrzebne. To jednak już inny temat. Porządek w magazynie jest niezwykle ważny, głównie dla służb technicznych, gdy muszą szybko zareagować, żeby usunąć awarię, która się wydarzyła. Wtedy kluczowe jest, czy właściwe elementy znajdują się na odpowiednich miejscach. W jaki sposób zrobić porządek w magazynie?

Przede wszystkim segregacja

W magazynie musi znajdować się tylko to, co jest tam niezbędne. Często magazyny techniczne składają się z części nowego asortymentu oraz asortymentu pozyskanego z innych maszyn (tzw. dawców), zakupionego przypadkowo, na próbę, tak zwanych przydasiów. Jeżeli chodzi o pierwszy magazyn – ten zakupiony z nowymi elementami, w dość łatwy sposób możemy wprowadzić segregację, dokładnie definiując to, co w magazynie ma się znajdować. Automatycznie segregujemy nasz asortyment. Podobnie jest w typowych magazynach logistycznych, często zautomatyzowanych i połączonych z systemami klasy ERP. O wiele trudniejszym zadaniem, które stoi przed osobą zarządzającą magazynem technicznym, jest poukładanie owych „przydasiów”, bo przecież to wszystko, co pozyskaliśmy, może się przydać. W takim magazynie w szczególności ważne są zasady określone w metodologii 5S i przydatnym narzędziu, którym są czerwone etykiety. Pozyskane elementy powinny zostać oznaczone czerwoną etykietą, na której jest napisane, do czego dany element służył w swoim „poprzednim życiu”, do czego byłby przewidziany: do jakich maszyn i urządzeń, które posiadamy w naszym parku maszynowym. Termin, kiedy został zdemontowany i przez kogo to kolejne ważne informacje. Określenie właściwych zasad zarządzania takim magazynem: jak długo dany asortyment powinien pozostać, również należy zamieścić na etykiecie, czyli należy założyć, że nasze urządzenie, maszyna, amortyzuje się w ciągu np. pięciu czy dziesięciu lat i element, który pasuje do danej maszyny, urządzenia, powinien w magazynie znajdować się nie dłużej, niż przez czas, gdy może zostać użyty jako element naprawczy. Ważne w tym kroku jest określić wszystkie elementy niewiadomego pochodzenia lub elementy, dla których nie znamy zastosowania. Te należy usunąć: rzeczywiście wyeliminować z magazynu, wrzucając na półkę pod tytułem „strych” albo „piwnica” lub fizycznie wyrzucić te elementy, oczywiście w określony sposób ich utylizacji. Segregacja ma również znaczenie w trakcie inwentaryzacji, bo wtedy dokonujemy ostatecznych decyzji. O ile w przypadku asortymentu nowego jesteśmy w stanie najprawdopodobniej, przy użyciu nowoczesnych technik i technologii, oznaczeń, kodów kreskowych, określić wiek, zużycie, przydatność, o tyle w przypadku magazynu „przydasiów” czerwona etykieta bardzo ułatwia funkcjonowanie i gospodarowanie takim magazynem. Oczywiście jest to ogromna praca, którą należy wykonać w trakcie pierwszego kroku zarządzania „przydasiami”, czyli oznaczeniu czerwoną etykietą. Procentuje ona jednak przy każdej późniejszej inwenturze. Tego typu zabiegi przede wszystkim tyczą się magazynu części zamiennych, ale są także szeroko stosowane w magazynach logistycznych.

Full access available for logged users only. Log in or select the best subscription option here..

Log in Order a subscription
Favorites Print

Also check

Open access On-line only no. 1/2019

Komfort(owy) wynajem powierzchni w SEGRO Logistics Park Stryków

Komfort-SEGRO-Logistics-Park-Stryków.jpg

SEGRO, wiodący właściciel, zarządca i deweloper nowoczesnych powierzchni magazynowych i produkcyjnych, zakończył budowę obiektu dla firmy Komfort, największej polskiej sieci z materiałami do aranżacji podłóg. Nowy projekt deweloperski, liczący 15 500 m2, powstał w zaledwie trzy i pół miesiąca na terenie SEGRO Logistics Park Stryków. W transakcji pośredniczyła agencja AXI IMMO.

Read more
Open access On-line only no. 1/2019

Ruszyła rozbudowa Goodman Poznań Airport Logistics Centre – Lina Medical pierwszym klientem

Goodman Airport Poznan Logistics Centre_02.jpg

Duńska firma LiNA Medical, specjalistyczny producent rozwiązań dla elektrochirurgii i chirurgii laparoskopowej, rozszerzy działalność w Goodman Poznań IV Airport Logistics Centre, zajmując dodatkowe 6 400 mkw. powierzchni w nowej części parku, której budowa niedawno ruszyła.

Read more
Open access Promotional no. 1/2019

Automatyzacja procesów w logistyce przyszłością dla branży

mip_1_90.jpg

Automatyzacja procesów w obszarze szeroko rozumianej logistyki coraz częściej staje się tematem sympozjów, spotkań, rozważań i dyskusji. Tym większego znaczenia nabiera w czasach obecnych, kiedy nader często stykamy się z ograniczeniami zarówno w zakresie posiadanych zasobów, jak też i ich efektywności operacyjnej.

Read more

Current issue

Go to

Partners

Advertisement