Dzisiejsze czasy to wszystko „smart”: smartfony, smartwatche, smart telewizory, smart odkurzacze. Wszystko musi być inteligentne. Czy inteligentny musi być też magazyn? Zwłaszcza magazyn części zamiennych – czyli obszar niełatwy do poukładania – ze zróżnicowanym asortymentem, a niewielką liczbą produktów? Te pytania często pojawiają się w działach technicznych, w działach utrzymania ruchu czy narzędziowni. W jaki sposób inteligentnie poukładać asortyment na małym, przywarsztatowym magazynie? Przede wszystkim trzeba zacząć od zdefiniowania tego, co jest naprawdę w magazynie części zamiennych potrzebne. To jednak już inny temat. Porządek w magazynie jest niezwykle ważny, głównie dla służb technicznych, gdy muszą szybko zareagować, żeby usunąć awarię, która się wydarzyła. Wtedy kluczowe jest, czy właściwe elementy znajdują się na odpowiednich miejscach. W jaki sposób zrobić porządek w magazynie?

Przede wszystkim segregacja

W magazynie musi znajdować się tylko to, co jest tam niezbędne. Często magazyny techniczne składają się z części nowego asortymentu oraz asortymentu pozyskanego z innych maszyn (tzw. dawców), zakupionego przypadkowo, na próbę, tak zwanych przydasiów. Jeżeli chodzi o pierwszy magazyn – ten zakupiony z nowymi elementami, w dość łatwy sposób możemy wprowadzić segregację, dokładnie definiując to, co w magazynie ma się znajdować. Automatycznie segregujemy nasz asortyment. Podobnie jest w typowych magazynach logistycznych, często zautomatyzowanych i połączonych z systemami klasy ERP. O wiele trudniejszym zadaniem, które stoi przed osobą zarządzającą magazynem technicznym, jest poukładanie owych „przydasiów”, bo przecież to wszystko, co pozyskaliśmy, może się przydać. W takim magazynie w szczególności ważne są zasady określone w metodologii 5S i przydatnym narzędziu, którym są czerwone etykiety. Pozyskane elementy powinny zostać oznaczone czerwoną etykietą, na której jest napisane, do czego dany element służył w swoim „poprzednim życiu”, do czego byłby przewidziany: do jakich maszyn i urządzeń, które posiadamy w naszym parku maszynowym. Termin, kiedy został zdemontowany i przez kogo to kolejne ważne informacje. Określenie właściwych zasad zarządzania takim magazynem: jak długo dany asortyment powinien pozostać, również należy zamieścić na etykiecie, czyli należy założyć, że nasze urządzenie, maszyna, amortyzuje się w ciągu np. pięciu czy dziesięciu lat i element, który pasuje do danej maszyny, urządzenia, powinien w magazynie znajdować się nie dłużej, niż przez czas, gdy może zostać użyty jako element naprawczy. Ważne w tym kroku jest określić wszystkie elementy niewiadomego pochodzenia lub elementy, dla których nie znamy zastosowania. Te należy usunąć: rzeczywiście wyeliminować z magazynu, wrzucając na półkę pod tytułem „strych” albo „piwnica” lub fizycznie wyrzucić te elementy, oczywiście w określony sposób ich utylizacji. Segregacja ma również znaczenie w trakcie inwentaryzacji, bo wtedy dokonujemy ostatecznych decyzji. O ile w przypadku asortymentu nowego jesteśmy w stanie najprawdopodobniej, przy użyciu nowoczesnych technik i technologii, oznaczeń, kodów kreskowych, określić wiek, zużycie, przydatność, o tyle w przypadku magazynu „przydasiów” czerwona etykieta bardzo ułatwia funkcjonowanie i gospodarowanie takim magazynem. Oczywiście jest to ogromna praca, którą należy wykonać w trakcie pierwszego kroku zarządzania „przydasiami”, czyli oznaczeniu czerwoną etykietą. Procentuje ona jednak przy każdej późniejszej inwenturze. Tego typu zabiegi przede wszystkim tyczą się magazynu części zamiennych, ale są także szeroko stosowane w magazynach logistycznych.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Promocyjny nr 2/2019

Wózek widłowy – niezastąpiony „pracownik” magazynu

Wózek widłowy to jeden ze składowych elementów wyposażenia każdego magazynu. Wybór właściwego wózka to dla wielu firm kluczowe zadanie, które w przyszłości może przyśpieszyć pracę w magazynie. Jak rynek wózków widłowych ocenia Marcin Trąbka, członek zarządu Kuhn Polska? Zapraszamy do lektury.

Czytaj więcej
Promocyjny nr 2/2019

Ocena potencjału rozwoju obszaru logistyki kontraktowej w Polsce

MiP_2_81.jpg

Obszar logistyki kontraktowej w Polsce rozwija się bardzo szybko, o czym może świadczyć liczba podmiotów działających w tym segmencie na naszym rynku oraz ciągły dynamiczny wzrost ilości powierzchni magazynowych i rozwój parków logistycznych, których najemcami są w około 35% operatorzy logistyczni. Zmienia się również podejście deweloperów, którzy coraz częściej skłonni są budować swoje obiekty magazynowe spekulacyjnie, licząc, że w krótkim czasie znajdzie się najemca.

Czytaj więcej

Operator logistyczny do zadań specjalnych

mip_2_76.jpg

Polska branża TSL cechuje się silnym rozdrobnieniem. W efekcie na rynku działa wiele podmiotów o zróżnicowanej skali i szerokości oferty, oferujących odmienny charakter świadczonych usług. Jednym z zauważalnych trendów jest specjalizacja branżowa, połączona z funkcją operatora logistycznego, a w następnej kolejności integratora usług TSL. Ważny jest też właściwy dobór operatora logistycznego pod kątem jego roli w projektowaniu, planowaniu, zarządzaniu i administrowaniu obszarami łańcucha dostaw.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

W poprzednich numerach

Tematy omawiane w poprzednich numerach: