Kiedy zmienia się otoczenie biznesu, zmienić musi się również sam biznes. W przeciwnym wypadku zostanie wyparty przez przedsiębiorstwa ewoluujące szybciej i bardziej skutecznie. Kiedy dotychczasowe rozwiązania i procesy zawodzą, konieczna jest reorganizacja. To swoista rewolucja w zakresie modus operandi firmy. Może dotyczyć także zagospodarowania przestrzeni magazynowej, często niedocenianej.

Reorganizacja przestrzeni magazynowej. Jak efektywnie zagospodarować przestrzeń w magazynie?

Firma produkcyjna. Ma dwa magazyny: części zamiennych i logistyczny. Magazyn części zamiennych, prowadzony przez dział utrzymania ruchu, dawno zmodernizowano. Firma wdrożyła predykcyjne utrzymanie ruchu i skrupulatnie analizuje parametry z maszyn i urządzeń, by optymalizować liczbę i rodzaj przechowywanych surowców i części zamiennych, niezbędnych do utrzymania parku maszynowego w dobrej kondycji. Współpracuje z szeregiem partnerów i dostawców, którzy dzięki elastycznym umowom dostarczają potrzebny sprzęt na czas. W magazynie przechowywane są wyłącznie kluczowe elementy, bez których sprawna produkcja może ucierpieć lub które są trudno dostępne. Dzięki temu podejściu udało się znacznie ograniczyć przestrzeń potrzebną na magazyn części zamiennych i zagospodarować ją na nowo. Ograniczono także znacznie koszty przechowywania sprzętu, a także środki zamrożone w częściach zamiennych posiadanych przez firmę na wszelki wypadek. Zmiana pozwoliła także na uniknięcie częstych przypadków przeterminowania olejów, smarów i innych środków niezbędnych do utrzymania maszyn w dobrej kondycji.

Magazyn logistyczny z kolei stanowi specjalnie przygotowana do tego celu przestrzeń na parterze budynku firmy. Konieczność przechowywania materiałów i produktów oraz wydzielenia specjalnych stref magazynowych sprawia, że magazyn zabiera znaczną część łatwo dostępnego parteru. Działalność firmy rozwija się i przestrzeni zaczyna brakować. Nie ma jednak możliwości jej zwiększenia – pozostałą część parteru zajmuje ciężki sprzęt produkcyjny. Aby zwiększyć przestrzeń magazynu logistycznego firma musiałaby zmienić siedzibę lub zdecydować się na wynajem magazynu poza bieżącą lokalizacją. Równolegle rozpoczyna się pandemia. Część klientów firmy zawiesza regularne zamówienia towarów, część wprost kończy współpracę. Inni z kolei z tygodnia na tydzień zmieniają liczbę zamawianych produktów, niejednokrotnie ją zwiększając. Nie jest jasne, jaka powierzchnia magazynowa będzie potrzebna ani kiedy powinno się wprowadzić zmiany. Niedoceniany dotychczas potencjał przestrzeni magazynowej mógłby zostać wykorzystany do innych, bardziej adekwatnych w dobie pandemii celów, jednak uwolnienie części przestrzeni nie będzie możliwe bez stosownej reorganizacji.

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Optymalizacja doboru systemu regałów i wybór wózków widłowych. Jak to policzyć ‑ część 1

Optymalizacja doboru systemu regałów i wybór wózków widłowych. Jak to policzyć - część 1

Poprawa wydajności prac magazynu coraz częściej ma miejsce dzięki automatyzacji oraz mechanizacji procesów. Jednakże większość operacji magazynowych w dalszym ciągu odbywa się z wykorzystaniem standardowych regałów (APR), a do obsługi rozładunku, składowania, konfekcjonowania i załadunku towarów wykorzystywane jest również standardowe wyposażenie służące obsłudze tych procesów (tzw. wyposażenie handlingowe).

Czytaj więcej
Tekst otwarty Promocyjny nr 4-5/2020

Nowa czerwona ćwierćpaleta LPR

Nowa czerwona ćwierćpaleta LPR

LPR La Palette Rouge to międzynarodowa firma logistyczna zajmująca się dostarczaniem oraz wynajmowaniem palet, obsługująca głównie branżę FMCG oraz sieci handlowe. Założona w Tuluzie (na południu Francji) w roku 1992 firma LPR zarządza ponad 80 milionami palet rocznie oraz ma ponad 25 000 punktów odbioru palet.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama