Obsługa logistyczna handlu elektronicznego postrzegana jest często wyłącznie jako sama kwestia dostawy produktów do klientów. A przecież zanim towar zostanie wysłany do kupującego, sprzedawca musi złożyć zamówienie u dostawcy, towar przyjąć do magazynu, następnie zorganizować odpowiednie, efektywne jego składowanie, wreszcie po złożeniu zamówienia jego zapakowanie i zorganizowanie wysyłki. Procesy te są zdefiniowane w e-commerce jako fulfillment.

Tajniki dynamicznego składowania drobnych artykułów

Ze względu na ich złożoność i czas oraz presję na obniżanie kosztów są one coraz częściej obsługiwane przez operatorów zewnętrznych. Jednakże niezależnie od tego, czy sprzedawca odda logistykę wyspecjalizowanej firmie, czy też podejmie się samemu obsługi magazynowej, kluczowe jest takie zaplanowanie powierzchni magazynowej, rozwiązań regałowych i sprzętu handlingowego, aby z jednej strony zoptymalizować wykorzystanie powierzchni magazynowej, a z drugiej strony zapewnić szybką oraz bezbłędną wysyłkę zamówienia.

Złożoność procesu realizacji zamówień handlu internetowego jest jeszcze większa, jeżeli wziąć pod uwagę, że detaliści internetowi muszą obsługiwać jednocześnie towary szybko rotujące, jak i dużą liczbę tych bardzo wolno rotujących. Często może to wymuszać zastosowanie zróżnicowanych rozwiązań operacyjnych na poziomie magazynu.

Od operacji manualnych do pełnej automatyzacji

Ogromna większość sprzedawców internetowych w dalszym ciągu samemu wykonuje operacje fulfillmentu, a zastosowanie znajdują tutaj rozwiązania oparte na wykorzystaniu siły roboczej. Zazwyczaj mniejsze przedsiębiorstwa nie mają zaawansowanych systemów informatycznych, pozwalających na optymalne zarządzanie magazynem. W efekcie zastosowanie znajdują tutaj statyczne systemy składowania, czyli takie, gdzie towary znajdują się w stałych lokalizacjach. Są to rozwiązania na pierwszy rzut oka niskokosztowe, jednak wraz ze wzrostem ilości pozycji oferowanych do sprzedaży, tracą one na atrakcyjności, aż wreszcie korzystanie z nich staje się bardzo kosztowne i praktycznie niemożliwe do efektywnego zarządzania. Dynamiczne zmiany wolumenów sprzedażowych powodują, że w atrakcyjnych lokalizacjach magazynowych składowane są towary słabo rotujące, zaś te szybko rotujące składowane są w lokalizacjach o utrudnionym dostępie. Wykorzystanie techniki ABC lub XYZ podczas planowania zmian lokalizacji powoduje, że personel albo długo poszukuje towaru, który został przeniesiony do innej lokalizacji, albo nie jest w ogóle w stanie skompletować zamówienia. Kolejnym problemem jest długi i żmudny proces przeszkolenia nowych pracowników, którzy nie znają wszystkich produktów w takim stopniu, jak starzy pracownicy, a muszą jeszcze nauczyć się w jakiej lokalizacji jest składowany każdy produkt. W efekcie ci nowi pracownicy pozostają przez długie tygodnie nieefektywni. To z kolei rzutuje na opóźnienia w kompletacji, wysyłce, nieterminowych dostawach do klientów, wreszcie na znacznie wyższym koszcie samego fulfillmentu. Często towarzyszy temu kiepska efektywność wykorzystania przestrzeni magazynowej.

Biorąc pod uwagę, że magazyny obsługują jednocześnie towary szybko i wolno rotujące, o ogólnej wydajności i efektywności każdego magazynu decyduje odpowiednio zaplanowany przepływ produktów. Coraz częściej układy magazynów i centrów dystrybucyjnych, projektowanych pod kątem obsługi e-commerce, obejmują pięć obszarów: strefę przyjęć towarów, magazynowania dynamicznego, magazynowania statycznego, konfekcjonowania i pakowania oraz strefę wysyłki.

Warto tutaj zauważyć, że właściwa automatyzacja minimalizuje konieczność wykorzystania siły roboczej, co dodatkowo przekłada się na zwiększenie dokładności kompletacji, lepszą ergonomię, niższe koszty pracy, mniej zwrotów i dalszą oszczędność przestrzeni magazynowej. Duża część inwestycji w automatyzację handlu elektronicznego wynika z chęci usprawnienia procesów kompletacji zamówień, pakowania i wysyłki, z naciskiem na kompletację. Podstawową formą takiej automatyzacji jest rozszerzenie ręcznej kompletacji zamówień ze wsparciem informatycznym, jak pick-to-light, systemy głosowe, routing strefowy i wreszcie dynamiczny sloting (dynamiczne przydzielanie lokalizacji).

Składowanie dynamiczne, znane również jako system wolnej przestrzeni magazynowej lub składowanie chaotyczne, oznacza, że składowany artykuł nie ma z góry określonego miejsca w magazynie, lecz jest składowany w dowolnym wolnym miejscu, zaś magazyn dynamiczny to ta część magazynu, w której artykuły są w sposób ciągły pobierane w celu błyskawicznej realizacji zamówień. W tym obszarze duża selektywność ma kluczowe znaczenie dla powodzenia operacji, dlatego też często integruje się wiele typów regałów w celu maksymalnego skrócenia całkowitego czasu kompletacji.

Oczywiście jest to możliwe, zakładając, że w magazynie funkcjonuje odpowiednio zaprojektowany system zarządzania zapasami i lokalizacjami. Ponieważ w dalszym ciągu dominują w wielu magazynach operacje manualne, wsparte informatycznie, taki system informatyczny zdejmuje z pracownika konieczność zarówno znajomości każdego artykułu, jak i planowania procesu konfekcjonowania. Magazynier dostaje listę produktów do wysyłki, a system decyduje o zoptymalizowaniu jego pracy.

Pozostałe 58% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Optymalizacja doboru systemu regałów i wybór wózków widłowych. Jak to policzyć ‑ część 1

Optymalizacja doboru systemu regałów i wybór wózków widłowych. Jak to policzyć - część 1

Poprawa wydajności prac magazynu coraz częściej ma miejsce dzięki automatyzacji oraz mechanizacji procesów. Jednakże większość operacji magazynowych w dalszym ciągu odbywa się z wykorzystaniem standardowych regałów (APR), a do obsługi rozładunku, składowania, konfekcjonowania i załadunku towarów wykorzystywane jest również standardowe wyposażenie służące obsłudze tych procesów (tzw. wyposażenie handlingowe).

Czytaj więcej
Tekst otwarty Promocyjny nr 4-5/2020

Nowa czerwona ćwierćpaleta LPR

Nowa czerwona ćwierćpaleta LPR

LPR La Palette Rouge to międzynarodowa firma logistyczna zajmująca się dostarczaniem oraz wynajmowaniem palet, obsługująca głównie branżę FMCG oraz sieci handlowe. Założona w Tuluzie (na południu Francji) w roku 1992 firma LPR zarządza ponad 80 milionami palet rocznie oraz ma ponad 25 000 punktów odbioru palet.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama