Wybór najlepszego wózka widłowego to nie lada wyzwanie. Ciągle rosnąca różnorodność ofert na rynku i coraz lepsze parametry tych pojazdów nie ułatwiają sprawy. Najistotniejsze jest dopasowanie wózka do konkretnych wymagań naszego magazynu. Podpowiadamy, jak znaleźć optymalne rozwiązanie w gąszczu ofert.

Podstawowym kryterium wyboru jest zazwyczaj decyzja czy kupić sprzęt nowy, czy używany. Wybór wózków z drugiej ręki jest całkiem spory, a wiele z nich oferowanych jest przez dilerów, którzy obejmują sprzedawany sprzęt gwarancją. Kilkuletnie pojazdy renomowanych marek mogą z powodzeniem służyć, zapewniając bezawaryjną pracę. Trzeba jednak pamiętać, że serwis pogwarancyjny bywa dość kosztowny.

Opcją dla używanych wózków czołowych producentów są produkty z Chin. Wśród nich również znajdziemy modele zapewniające przyzwoite osiągi i bezawaryjną pracę. Często jednak będziemy musieli pogodzić się z nieco gorszą ergonomią i mniej zaawansowanymi rozwiązaniami, co może mieć przełożenie na gorszą efektywność pracy.

Zakup nowych pojazdów renomowanych producentów wiąże się z najwyższymi kosztami, ale jednocześnie pozwala mieć pewność niezawodnej pracy i ochrony gwarancyjnej wózka. Poza tym, po kilku latach eksploatacji możemy odzyskać część środków, bo utrata wartości w przypadku tych pojazdów jest znacznie mniejsza niż u tańszej konkurencji.

Kwestia masy

Bez względu na to, czy ostatecznie zdecydujemy się na pojazdy z rynku pierwotnego, czy wtórnego, jednym z najważniejszych parametrów będzie udźwig. Zbyt niski zmusi operatora do wykonywania większej liczby operacji i pogorszy efektywność pracy. Z kolei inwestycja w pojazd o zbyt dużym udźwigu będzie niepotrzebnym wydatkiem. Należy przy tym pamiętać, że udźwig nominalny podany przez producent jest prawdziwy tylko w określonych warunkach. Każdy z producentów określa je indywidualnie. Najczęściej środek ciężkości podnoszonego ładunku wynosi 600 mm, a towar podnosimy na nie więcej niż 3 metry. Jeżeli więc jeden z tych warunków nie jest zachowany, czyli chcemy podnieść towar znacznie wyżej lub jego środek ciężkości jest mocno przesunięty, może się okazać, że udźwig wózka gwałtownie spada. Różnica może wynieść nawet 60%. Dokładne informacje na ten temat znajdziemy na wykresie spadku udźwigu.

Dodatkowym czynnikiem mającym wpływ na udźwig jest zastosowanie specjalnego osprzętu. Wszelkiego rodzaju chwytaki, przesuwy boczne, ostrogi czy wysięgniki powodują przesunięcie środka ciężkości. Oprócz tego sam osprzęt ma swój ciężar, który trzeba uwzględnić określając udźwig wózka.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Promocyjny nr 2/2019

Wózek widłowy – niezastąpiony „pracownik” magazynu

Wózek widłowy to jeden ze składowych elementów wyposażenia każdego magazynu. Wybór właściwego wózka to dla wielu firm kluczowe zadanie, które w przyszłości może przyśpieszyć pracę w magazynie. Jak rynek wózków widłowych ocenia Marcin Trąbka, członek zarządu Kuhn Polska? Zapraszamy do lektury.

Czytaj więcej
Promocyjny nr 2/2019

Ocena potencjału rozwoju obszaru logistyki kontraktowej w Polsce

MiP_2_81.jpg

Obszar logistyki kontraktowej w Polsce rozwija się bardzo szybko, o czym może świadczyć liczba podmiotów działających w tym segmencie na naszym rynku oraz ciągły dynamiczny wzrost ilości powierzchni magazynowych i rozwój parków logistycznych, których najemcami są w około 35% operatorzy logistyczni. Zmienia się również podejście deweloperów, którzy coraz częściej skłonni są budować swoje obiekty magazynowe spekulacyjnie, licząc, że w krótkim czasie znajdzie się najemca.

Czytaj więcej

Operator logistyczny do zadań specjalnych

mip_2_76.jpg

Polska branża TSL cechuje się silnym rozdrobnieniem. W efekcie na rynku działa wiele podmiotów o zróżnicowanej skali i szerokości oferty, oferujących odmienny charakter świadczonych usług. Jednym z zauważalnych trendów jest specjalizacja branżowa, połączona z funkcją operatora logistycznego, a w następnej kolejności integratora usług TSL. Ważny jest też właściwy dobór operatora logistycznego pod kątem jego roli w projektowaniu, planowaniu, zarządzaniu i administrowaniu obszarami łańcucha dostaw.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

W poprzednich numerach

Tematy omawiane w poprzednich numerach: