Wybór najlepszego wózka widłowego to nie lada wyzwanie. Ciągle rosnąca różnorodność ofert na rynku i coraz lepsze parametry tych pojazdów nie ułatwiają sprawy. Najistotniejsze jest dopasowanie wózka do konkretnych wymagań naszego magazynu. Podpowiadamy, jak znaleźć optymalne rozwiązanie w gąszczu ofert.

Podstawowym kryterium wyboru jest zazwyczaj decyzja czy kupić sprzęt nowy, czy używany. Wybór wózków z drugiej ręki jest całkiem spory, a wiele z nich oferowanych jest przez dilerów, którzy obejmują sprzedawany sprzęt gwarancją. Kilkuletnie pojazdy renomowanych marek mogą z powodzeniem służyć, zapewniając bezawaryjną pracę. Trzeba jednak pamiętać, że serwis pogwarancyjny bywa dość kosztowny.

Opcją dla używanych wózków czołowych producentów są produkty z Chin. Wśród nich również znajdziemy modele zapewniające przyzwoite osiągi i bezawaryjną pracę. Często jednak będziemy musieli pogodzić się z nieco gorszą ergonomią i mniej zaawansowanymi rozwiązaniami, co może mieć przełożenie na gorszą efektywność pracy.

Zakup nowych pojazdów renomowanych producentów wiąże się z najwyższymi kosztami, ale jednocześnie pozwala mieć pewność niezawodnej pracy i ochrony gwarancyjnej wózka. Poza tym, po kilku latach eksploatacji możemy odzyskać część środków, bo utrata wartości w przypadku tych pojazdów jest znacznie mniejsza niż u tańszej konkurencji.

Kwestia masy

Bez względu na to, czy ostatecznie zdecydujemy się na pojazdy z rynku pierwotnego, czy wtórnego, jednym z najważniejszych parametrów będzie udźwig. Zbyt niski zmusi operatora do wykonywania większej liczby operacji i pogorszy efektywność pracy. Z kolei inwestycja w pojazd o zbyt dużym udźwigu będzie niepotrzebnym wydatkiem. Należy przy tym pamiętać, że udźwig nominalny podany przez producent jest prawdziwy tylko w określonych warunkach. Każdy z producentów określa je indywidualnie. Najczęściej środek ciężkości podnoszonego ładunku wynosi 600 mm, a towar podnosimy na nie więcej niż 3 metry. Jeżeli więc jeden z tych warunków nie jest zachowany, czyli chcemy podnieść towar znacznie wyżej lub jego środek ciężkości jest mocno przesunięty, może się okazać, że udźwig wózka gwałtownie spada. Różnica może wynieść nawet 60%. Dokładne informacje na ten temat znajdziemy na wykresie spadku udźwigu.

Dodatkowym czynnikiem mającym wpływ na udźwig jest zastosowanie specjalnego osprzętu. Wszelkiego rodzaju chwytaki, przesuwy boczne, ostrogi czy wysięgniki powodują przesunięcie środka ciężkości. Oprócz tego sam osprzęt ma swój ciężar, który trzeba uwzględnić określając udźwig wózka.

Pozostałe 65% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Zobacz również

Tekst otwarty Tylko on-line nr 3/2020

Savills: Wirus nie straszny magazynom

Kamil.jpg

Pierwsze półrocze 2020 r. okazało się rekordowe dla rynku nieruchomości magazynowych i przemysłowych, podaje firma doradcza Savills. Pomimo wyzwań związanych z Covid-19 popyt osiągnął najwyższą w historii wartość odnotowaną na półmetku roku. Ponadto, w drugim kwartale wynajęto i oddano do użytku nawet więcej nowej powierzchni, niż w pierwszych trzech miesiącach roku.

Czytaj więcej
Tekst otwarty Tylko on-line nr 3/2020

Rynek magazynowy odporny na COVID‑19 w I połowie 2020 r. E‑commerce nadal napędza popyt

Raport Magazynowy.jpg

Polski rynek magazynowy po I połowie 2020 roku wciąż utrzymuje się na fali wznoszącej. Pandemia COVID-19 nie miała wpływu na wyniki po stronie popytu. Od stycznia do końca czerwca wynajęto 2,38 mln mkw. nowoczesnej powierzchni produkcyjno-logistycznej. Natomiast, porównując wyłącznie popyt brutto w II kw. 2020 r. w ujęciu rok do roku to wzrósł on o ponad 50% i wyniósł 1,36 mln mkw. Tak dobre wyniki są skutkiem dużej aktywności najemców z sektora e-commerce, w tym dużych transakcji BTS. Firma AXI IMMO prezentuje najnowszą publikację, raport „Polski Rynek Magazynowy w I połowie 2020 r.”

Czytaj więcej
Tekst otwarty Tylko on-line nr 3/2020

GLP w Europie pod jednym szyldem

GLP.png

Firma GLP sfinalizowała transakcję zakupu portfela wysokiej jakości nieruchomości logistycznych Grupy Goodman w Polsce, Czechach oraz na Słowacji i Węgrzech. Dzięki temu, jako jeden z niewielu graczy na rynku magazynowym, GLP jest już obecne w aż 11 krajach Europy.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama