Wózek widłowy to jeden ze składowych elementów wyposażenia każdego magazynu. Wybór właściwego wózka to dla wielu firm kluczowe zadanie, które w przyszłości może przyśpieszyć pracę w magazynie. Jak rynek wózków widłowych ocenia Marcin Trąbka, członek zarządu Kuhn Polska? Zapraszamy do lektury.

Państwa firma istnieje na rynku od 1974 r., czyli 45 lat. W swoim asortymencie posiadają Państwo różne rodzaje wózków – mógłby Pan opowiedzieć jakie produkty mogą Państwo dostarczyć swoim klientom?

M.T.: Kuhn Polska ma w swoim asortymencie szeroką gamę produktów:

  • wózki MITSUBISHI – czołowe spalinowe i gazowe o udźwigu do 5,5 tony, na olej napędowy o udźwigu do 7 ton, czołowe elektryczne o udźwigu do 5 ton, a także szeroki wybór wózków elektrycznych magazynowych – do transportu poziomego, pionowego, prowadzone ręcznie z masztem i bez masztu, wysokiego składowania, niskiego i wysokiego składowania, a także wielokierunkowe,
  • wózki CARER – wózki elektryczne o dużych udźwigach – od 5 do 20 ton, podzielone w zależności od aplikacji, w których mają być wykorzystywane, na 4 główne serie,
  • wózki SMV – wózki czołowe spalinowe o dużych udźwigach – od 10 do 62 ton,
  • wózki SMV kontenerowe oraz do transportu pustych kontenerów,
  • wózki ULMA – wózki ze stali szlachetnej, nierdze­wne, przeznaczone do pracy w bardzo agresywnych środowiskach – paletowe, elektryczne do transportu poziomego, prowadzone ręcznie z masztem i bez oraz pomocnicze wykorzystywane przy różnych stanowiskach produkcyjnych.

Różne sytuacje w magazynie wymagają różnych rozwiązań – kiedy lepszym z nich jest użycie wózka elektrycznego, a kiedy spalinowego lub na paliwo LPG?

M.T.: Zarówno wózki spalinowe, jak i elektryczne mają swoich zwolenników, przy czym tym ostatnim od jakiegoś czasu sprzyjają także ogólne motoryzacyjne trendy dotyczące elektromobilności. Zwolennicy wózków spalinowych swój wybór argumentują większą mocą, szybkością realizacji zadań logistycznych czy operacji w magazynie, łatwością tankowania, nieograniczonymi możliwościami pracy na zewnątrz oraz często brakiem miejsca do ładowania baterii. Wózki elektryczne, oprócz tego, że są ekologiczne i nie wydzielają spalin, z każdym nowym modelem mają większą moc i prędkość, są zabezpieczone przed szkodliwymi warunkami atmosferycznymi, a do tego w dłuższym okresie eksploatacji generują niższe koszty użytkowania, wobec tego ten tok argumentacji jest lubiany przez osoby podejmujące decyzje finansowe o inwestycjach w magazynie.

Mają Państwo w ofercie także wynajem wózków – która z opcji: sprzedaż czy wynajem jest bardziej opłacalna w danej sytuacji?

M.T.: Przy podejmowaniu decyzji o zakupie lub wynajmie wózków opłacalność jest związana przede wszystkim z charakterem ich użytkowania i obciążenia pracą oraz rodzajem działalności gospodarczej. Bardzo istotną kwestią jest analiza potencjalnych zagrożeń, jakie dotyczą przestojów w pracy czy rozładunku. Przy wyborze opcji zakupu wózków możliwym rozszerzeniem jest umowa serwisowa, która jednak w przypadku poważnej awarii nie gwarantuje podmiany sprzętu. Przy wynajmie wózków, szczególnie większej floty, popularnym rozwiązaniem jest wprowadzenie wózka zastępczego, który w przypadku defektu maszyny jest do dyspozycji i gwarantuje zachowanie ciągłości procesów logistycznych czy też produkcyjnych.

W jakiej sytuacji lepszą formą finansowania jest ­leasing, a kiedy kredyt?

M.T.: Przy zakupie urządzeń zdecydowanie najbardziej popularny jest leasing, który pozwala na odliczenia od podatku dochodowego i VAT-u bez angażowania jednorazowo większych zasobów finansowych. Poprzez indywidualne ustalenie wysokości opłaty wstępnej, okresu finansowania oraz wartości wykupu daje także możliwość dopasowania wysokości miesięcznych rat do własnych oczekiwań i możliwości. Zakup na kredyt występuje zdecydowanie rzadziej i jest zarezerwowany dla klientów indywidualnych, firm jednoosobowych czy też wąskich grup klientów, np. rolników, którzy coraz częściej wykorzystują wózki widłowe w swojej działalności.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Promocyjny nr 2/2019

Ocena potencjału rozwoju obszaru logistyki kontraktowej w Polsce

MiP_2_81.jpg

Obszar logistyki kontraktowej w Polsce rozwija się bardzo szybko, o czym może świadczyć liczba podmiotów działających w tym segmencie na naszym rynku oraz ciągły dynamiczny wzrost ilości powierzchni magazynowych i rozwój parków logistycznych, których najemcami są w około 35% operatorzy logistyczni. Zmienia się również podejście deweloperów, którzy coraz częściej skłonni są budować swoje obiekty magazynowe spekulacyjnie, licząc, że w krótkim czasie znajdzie się najemca.

Czytaj więcej

Operator logistyczny do zadań specjalnych

mip_2_76.jpg

Polska branża TSL cechuje się silnym rozdrobnieniem. W efekcie na rynku działa wiele podmiotów o zróżnicowanej skali i szerokości oferty, oferujących odmienny charakter świadczonych usług. Jednym z zauważalnych trendów jest specjalizacja branżowa, połączona z funkcją operatora logistycznego, a w następnej kolejności integratora usług TSL. Ważny jest też właściwy dobór operatora logistycznego pod kątem jego roli w projektowaniu, planowaniu, zarządzaniu i administrowaniu obszarami łańcucha dostaw.

Czytaj więcej

Magazynowanie on demand. Czy czeka nas uberyzacja dystrybucji e-commerce?

mip_2_70.jpg

Ekonomia współdzielenia, zwana czasem uberyzacją, to zakorzeniony już na stałe trend, który obejmuje coraz więcej sektorów gospodarki. Po obszarach typowo konsumpcyjnych, jak wspomniane już przewozy Uberem czy BlaBlaCar, po usługach Airbnb czy Car-sharing, przychodzi czas na uberyzację obszarów biznesowych. Ze względu na swoją specyfikę jednym z najbardziej „narażonych” na uberyzację jest obszar e-commerce oraz wszelkie usługi powiązane z obsługą sprzedaży online, w tym transport oraz magazynowanie.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

W poprzednich numerach

Tematy omawiane w poprzednich numerach: