PROCON/POLZAK 2019 [relacja]

konf.jpg
Tekst otwarty nr 2/2019

PROCON/POLZAK 2019 to konferencja z wypełnionym po brzegi wystąpieniami krajowych i zagranicznych prelegentów programem, licznymi formami wspierającymi networking i wymianę doświadczeń oraz z organizacją na najwyższym poziomie.

Are you ready for the VUCA world?

Temat przewodni konferencji obejmował współczesne problemy biznesu borykającego się z rosnącą zmiennością i nieprzewidywalnością otaczającego nas świata oraz postępującą cyfryzacją kolejnych obszarów działalności przedsiębiorstw. Odbicie tych zmian widoczne jest w ewolucji roli człowieka w organizacji oraz rozwoju kompetencji niezbędnych do budowania przewagi konkurencyjnej w warunkach VUCA.

Problematyka przetrwania w takim świecie, prezentacja nowych rozwiązań, świeżego spojrzenia, budowania efektywnych zespołów czy umiejętnego zarządzania, została umiejętnie wpleciona w program obu dni konferencji, która odbyła się 21-22 października w Hotelu Marriott w Warszawie.

Do konferencyjnej recepcji zgłosiło się 532 uczestników – zapewniając wydarzeniu kolejny rekord frekwencji oraz ponownie, tytuł największej konferencji zakupowej w Polsce.

Zakupy w świecie VUCA

Wykłady otwierające oba dni konferencji koncentrowały się na wpływie zmiennego, niepewnego i złożonego świata na funkcję zakupową oraz rolę człowieka. Poprowadzili je Goście Specjalni konferencji.

Prelegent na prestiżowych eventach spod szyldu TEDx, certyfikowany myśliciel projektowy z 33-letnim doświadczeniem w doradztwie w zakresie zarządzania i edukacji menedżerskiej, a obecnie CEO w Szkole Zarządzania Globalnego S P Jain w Dubaju – prof. Christopher Abraham, swoim wystąpieniem otworzył całą konferencję. Poza analizą zależności między cyfryzacją, VUCA i zakupami, przedstawił bardzo ciekawe podejście - Vision, Understanding, Clarity and Agility. Również składające się w przewodni akronim konferencji, a jednak oferujące zupełnie inne spojrzenie na problemy w nim zawarte.

- Zakupy zyskują obecnie na znaczeniu, poprzez przewagę konkurencyjną i efektywność kosztową jaką mogą przynieść organizacji. Zakupy odegrają krytyczną rolę w świecie pełnym konkurencji i rosnącego wykorzystania technologii – mówił prof. Christopher Abraham.

Znany uczestnikom poprzednich edycji PROCON/POLZAK – dr Jan Vasek (MIAS School of Business at CVUT), a także Guilhem Lavabre z European Institute of Purchasing Management – skoncentrowali się drugiego dnia wydarzenia w swoich wystąpieniach na błędach popełnianych w trakcie procesu przygotowań na nadchodzące VUCA uzupełniając je praktycznymi radami jak ich unikać oraz na zmianach w zakupach i kształtowaniu się funkcji strategicznej zakupów.

Wieloletni prezes Sanofi Pasteur, manager, a obecnie Partner w Talent Center – Maciej Trybulec – swoją prezentację poświęcił, z kolei, samej roli managera, jego kompetencjom oraz wyzwaniom czekającym na niego w drodze po zespołowe sukcesy w nieprzewidywalnym i zmieniającym się świecie.

Jak radzić sobie ze zmianami?

- W związku z tempem wdrażania technologii, gospodarka bardzo szybko się zmienia. Nazywamy te technologie – technologiami przełomowymi – ponieważ zmieniają one całkowicie sposób w jaki działamy i pracujemy – mówił Gość Specjalny konferencji, prof. Christopher Abraham.

Ewoluujące otoczenie może być, a nawet powinno być, kołem napędowym w rozwoju zakupów w organizacjach – o czym mówili prelegenci bloku Procesy i Narzędzia. Wskazywali oni na liczne, dostępne narzędzia i rozwiązania IT, które przydadzą się w nadążaniu za zmianami.

Z kolei, w rozbiciu wewnętrznych procesów organizacji na czynniki pierwsze, ich analizie, a następnie wyciągnięciu trafnych wniosków prowadzących ostatecznie do optymalizacji – może pomóc Process Mining, tj. nowoczesna koncepcja badań i analityki, pozwalająca dogłębnie analizować wszystkie elementy procesów zakupowych (i nie tylko). O jej zaletach przekonywali przedstawiciele OptiBuy i AmRest na podstawie zrealizowanego wspólnie projektu.

Kompetencje w czasach cyfryzacji i VUCA

- W czasie dzisiejszej konferencji słyszeliśmy dużo na temat postępu technologicznego i ludzi jako odpowiedzi na omawiane wyzwania. To z czym się będziemy mierzyć, a właściwie już się mierzymy, to podaż kompetencji i podaż osób do pracy. Podaż talentów, specjalistów w obszarze zakupów jest bardzo słaba. Nie prowadzimy rekrutacji na poziomie studiów wyższych. Jesteśmy zakupowcami z praktycznego wykształcenia – mówił Mariusz Gerałtowski, Procurement Director w Fujitsu oraz Prezes PSML.

Zmiany i najnowsze rozwiązania technologiczne na nowo definiują niezbędny zestaw umiejętności, jaki posiadać powinni kupcy i managerowie zakupów.  Analizę tych umiejętności oraz przyczyny ich ewolucji przeprowadzili m.in. prelegenci w bloku Talent Management oraz Zakupy Indirect – w którym znalazła się również problematyka CSR w zakupach czy współpracy marketingowej. Kontakty z agencjami kreatywnymi czy reklamowymi oraz najnowsze trendy w komunikacji stanowiły, oczywiście, główny punkt prelekcji w bloku Zakupy Usług Marketingowych.

Ludzie vs technologia

Komunikacja jest również niezbędna w kontaktach z dostawcami. Sposoby reagowania na podwyżki cen i przygotowania się do negocjacji cenowych przedstawione zostały w bloku Zakupy Direct. Poruszane w tym bloku zagadnienia obejmowały również wykorzystanie druku 3D, jako procesu wytwórczego, rolę zakupów w optymalizacji kosztowej (Value Stream Mapping), a także zastosowania sztucznej inteligencji w planowaniu produkcji.

Technologiczne osiągnięcia i roboty niemal z filmów science-fiction przejęły bloki RPA w Zakupach oraz Smart Procurement Solutions. W ich ramach, mówiono o zaletach e-katalogów i innych narzędzi wspierających wzrost efektywności zakupów oraz rozwiązaniach Robotic Process Automation wraz z praktycznymi poradami o tym jak stosować je w organizacjach (w tym m.in. umowy, ryzyko, relacje z dostawcami, monitoring czy rozliczenia).

Dyskusja kreatorem wartości

Ożywione dyskusje i spokojniejsze rozmowy, rozbrzmiewały nie tylko podczas przerw kawowych i networkingowych sesji z Mistrzem Networkingu – Grzegorzem Turniakiem.

Goście Panelu Dyskusyjnego prowadzonego przez Mateusza Borowieckiego (OptiBuy): Aleksandra Antoniuk (CPO, Orange), Monika Kiełtyka-Michna (Head of Global Procurement Services, Astra Zeneca), Wojciech Marchwicki, (CPO, ING Bank Śląski) oraz Mariusz Gerałtowski, (Procurement Director, Fujitsu; President, PSML) omawiali stan polskiej branży zakupowej na tle zagranicznych rynków, wyjaśniali jak wygląda organizacja zakupów z perspektywy centralnego zarządzania oraz zaproponowali swoje wizje rozwoju polskich kadr na przestrzeni 5-10 lat.

Uczestnicy konferencji mieli z kolei okazję wyrazić swoje zdanie i wymienić się doświadczeniami w ramach Stolików Tematycznych. W tym roku, Stoliki pojawiły się podczas obu dni konferencji. Zakres tematyczny tych moderowanych spotkań w mniejszych grupach (do 15 osób) był naprawdę imponujący:

  • Zarządzanie odpowiedzialnym łańcuchem dostaw
  • Własności intelektualna
  • Property & Facility Management
  • Optymalizacja kosztów logistyki
  • Poprawa płynności dostawców
  • Usługi doradcze
  • Zakupy IT
  • Flota samochodowa
  • Ograniczenie kosztów druku w firmie

Mimo tylu opcji – większość miejsc przy Stolikach znikała w ekspresowym tempie.

Zrozumieć mózg człowieka, zbudować mózg robota

Zaproszeni na PROCON/POLZAK 2019 Goście Specjalni, mieli wspólny mianownik w swoich badaniach, dokonaniach i prezentacjach - mózg. Dr Maciej Błaszak, neurokognitywista, wielokrotnie nagradzany w ocenach przez publikę konferencji, od lat zgłębia tajniki działania ludzkiego mózgu i ludzkiej percepcji. Poprawdził prezentację pt – Podejmowanie decyzji zakupowych, w której przeprowadził słuchaczy przez cały proces zwracając uwagę na kluczowe elementy. Dr Aleksandra Przegalińska, badaczka tożsamości w rzeczywistości wirtualnej (w tym na MIT, USA), opowiadała o wpływie sztucznej inteligencji na nasz świat w ciągu najbliższych 5 lat i m.in. o tym, dlaczego roboty nie będą raczej wyglądać jak ludzie.

PROCON/POLZAK 1 : 0 VUCA

Po zmaganiach z nadchodzącą VUCA, nie mogło zabraknąć wieczornej imprezy w Hard Rock Music Cafe, podczas której wystąpił cover band legendarnych Beatlesów – zespół The Postman. Przed tańcami, przyszła jednak pora na tradycyjny Turniej Piłkarzyków Branży Zakupowej. Sponsorowane przez firmę Lexmark zawody, wygrał zespół firmy… Lexmark. Członkowie zespołu, jednomyślnie postanowili jednak przekazać swoje nagrody (urządzenia drukujące ufundowane właśnie przez sponsora), następnemu miejscu w klasyfikacji. Gratulacje!

PROCON Awards 2019 oraz Lider Zakupów 2019

PROCON/POLZAK 2019 tworzy również okazję do nagradzania praktyków zakupowych oraz dostawców, dzięki dwóm konkursom organizowanym przez Organizatorów. W trakcie gali wręczenia nagród, poznaliśmy zwycięzców konkursów PROCON Awards 2019 oraz Lider Zakupów 2019.

W organizowanym przez Polskie Stowarzyszenie Menedżerów Logistyki i Zakupów konkursie, Liderem Zakupów zostali Paweł Czajka oraz Jakub Leszczyński z firmy Santander Bank Polska, za realizację projektu pt. „Stworzenie konkurencji na rynku usług pocztowych w skali krajowej na bazie pozycji Banku Santander”. Wyróżnienia otrzymali: Beata Bartosiak, Renata Krakowiak i Daniel Stefański z firmy Siemens oraz Aleksandra Wojtysiak i Michał Wlekły z firmy Pfeifer&Langen Polska.

Podczas gali konkursowej Lidera Zakupów 2019, jego organizator Polskie Stowarzyszenie Managerów Logistyki i Zakupów, oficjalnie zaprezentowało nowy logotyp i motto stowarzyszenia. Prezes Zarządu – Mariusz Gerałtowski - przedstawił również plany związane z działalnością organizacji, tj. kontynuację działań zmierzających do budowy z Polski centrum kompetencji łańcucha dostaw na skalę Europy.

Z kolei tytuł Supplier of the Year 2018, przyznawany w konkursie PROCON Awards 2019 organizowanym przez OptiBuy otrzymały firmy:

  • Kategoria IT: Sevenet (wyróżnienie – YetiForce)
  • Kategoria Creative Services: Brave Agency (wyróżnienie – MEA Group oraz Kerris Group).
  • Kategoria Logistics: Speedmail (wyróżnienie – TSLogistic)

Razem – po sukces

- Tegoroczna edycja konferencji okazała się dużym sukcesem. Mówiliśmy o VUCA – świecie, który jest zmienny, niepewny, złożony i niejednoznaczny. Ta tematyka okazała się bardzo interesująca dla całej społeczności zakupowej – stąd pobity ponownie rekord frekwencji. (…) Dziękuję wszystkim uczestnikom i do zobaczenia w przyszłym roku – mówił Mateusz Borowiecki, CEO w OptiBuy.

Konferencja zawdzięcza swój sukces dopracowanej agendzie, licznym Gościom Specjalnym oraz prelegentom, a także profesjonalnej organizacji. Organizatorzy OptiBuy i PSML, zaznaczają jednak, że osiągnięcie tak wysokiego poziomu wydarzenia, zawdzięczają również Partnerom, Wystawcom i Patronom. Konferencja wspierana było przez Partnerów: XBS Group, Lyreco, Biuro Reklamy TVP, NextBuy, SAP Ariba, Allegro Brand Experience Agency, i360. Partnerami stolików tematycznych zostali: Kancelaria Radców Prawnych Cioch & Partnerzy, MARKIT, Business Lease, Grupa MARCOVA Polska, AGIS Management Group. Wśród Wystawców pojawili się: Ivalua, CIPS, WhyNotTRAVEL, SHARP, Mercateo, Grupa RAJA, NO LIMIT logistyka.

Nad merytoryką wydarzenia czuwała Akademia im. Leona Koźmińskiego, a o promocję wydarzenia zadbali Patroni medialni: CEO.com.pl, Eurologistics, log24.pl. Logistyka Produkcji, Infor.pl, logistyka.net.pl, Top Logistyk, logistyczny.com, Logistyka a Jakość, Nowoczesny Magazyn, Stowarzyszenie Branży Eventowej (SBE), Think MICE, Production Manager, Logistics Manager, Transport Manager, forumbiznesu.pl, Klub Agencji Eventowych, zrobotyzowany.pl, staleo.pl, Finanse i Controlling, Magazynowanie i Produkcja, Business Woman & Life oraz Executive Club.

Źródło: Finanse i Controlling nr 66/2019

Zobacz również

Wybór systemu WMS w czterech krokach

mip_2_93.jpg

Wybór właściwego systemu klasy WMS jest trudnym i czasochłonnym zadaniem. Błędny wybór może spowodować, że cele nie zostaną zrealizowane, a koszty przekroczą potencjalne korzyści.

Czytaj więcej

Zwinne Zakupy 4.0.

mip_88.jpg

Od kilku lat świat zakupów przechodzi ogromne zmiany. Firmy ścigają się, aby dostosować się do nowego sposobu działania w obliczu przełomowych technologii: Internet rzeczy – IoT, RPA, czyli zrobotyzowana automatyzacja procesów, uczenie maszynowe, druk 3D, biodruk, sztuczna inteligencja, Internet kwantowy, Big Data… Lista jest długa.

Czytaj więcej

Przewaga modeli relacyjnych nad transakcyjnymi w budowaniu relacji z klientami

mip_2_82.jpg

Badania psychologiczne ujawniły dosyć kłopotliwy fakt, że w wyniku ewolucji jesteśmy nieprzygotowani do sporządzania dobrych planów, a jednocześnie sami wierzymy w to, że jesteśmy dobrymi planistami. Już w roku 1979 Kahneman i Tversky zauważyli, że błąd planowania jest bardzo powszechny, a za nim kryje się nastawienie poznawcze, czyli oszukiwanie samego siebie związane z ograniczeniami w postrzeganiu rzeczywistości. Konsekwencje błędu planowania powodują błędne zarządzanie czasem oraz brak równowagi w zarządzaniu zasobami.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

W poprzednich numerach

Tematy omawiane w poprzednich numerach: