Wybór właściwego systemu klasy WMS jest trudnym i czasochłonnym zadaniem. Błędny wybór może spowodować, że cele nie zostaną zrealizowane, a koszty przekroczą potencjalne korzyści.

Firma, decydując się na wymianę systemu, oczekuje konkretnych korzyści, takich jak:

  • usprawnienie procesów magazynowych,
  • pozyskanie dokładnych danych,
  • zmniejszenie kosztów logistyki,
  • poprawę ogólnej efektywności firmy,
  • poprawę jakości i terminowości dostaw,
  • skrócenie czasu dostaw.

Błędny wybór może spowodować, że cele nie zostaną zrealizowane, a koszty przekroczą potencjalne korzyści.

Wymagania biznesowe wpływają z kolei na wymagania techniczne. Systemy klasy WMS muszą zagwarantować ciągłość pracy magazynu, co z kolei przekłada się na wymaganie wysokiej niezawodności oraz bardzo krótkich przerw technologicznych. System taki musi spełnić restrykcyjne wymagania wydajnościowe oraz cechować się odpowiednią pojemnością, ze względu na potrzebę przetworzenia relatywnie dużych wolumenów danych w krótkim czasie oraz przechowania informacji archiwalnej w dłuższych okresach.

WMS-y mogą współpracować z różnymi rodzajami systemów w organizacji. Rodzi to z kolei potrzebę zapewnienia odpowiedniej architektury, otwartości oraz przepustowości danych.

Podejmując decyzję o wymianie systemu w przyszłości, nie należy zapominać o historii firmy. Organizacja pracy jest istotnym czynnikiem wpływającym na wybór systemu zarządzania magazynem. Decyzja o wdrożeniu WMS wpłynie na inne procesy logistyczne i biznesowe oraz organizację pracy. Wybierając WMS należy ocenić gotowość danej organizacji do zmian. Założenie, że po wdrożeniu WMS inne procesy nie ulegną istotnym zmianom, zawęża liczbę dostępnych na rynku opcji oraz wymusza staranne dopasowanie WMS do istniejącej organizacji.

Kolejnym czynnikiem wpływającym na wybór WMS jest niepowtarzalność danej organizacji. Na pewnym poziomie szczegółowości procesy lub czynności magazynowe mogą być unikatowe nawet w porównaniu do podmiotów działających w tej samej branży. Szczególnie trudne jest zastąpienie istniejącego systemu innym WMS-em, ze względu na konieczność wpięcia nowego bytu w istniejące procesy biznesowe i logistyczne, które były dostosowywane do potrzeb przez lata. Znacznie łatwiej jest dokonać wyboru systemu w firmie, która pierwszy raz wdraża system do zarządzania magazynem. W takiej sytuacji może skorzystać z gotowych rozwiązań, które po uruchomieniu będą optymalizowane.

Biorąc pod uwagę te kryteria, proces wyboru systemu do zarządzania magazynem jest poważnym przedsięwzięciem, które jest czasochłonne i kosztowne. W skrajnym wypadku konsekwencją niewłaściwego wyboru systemu do zarządzania magazynem mogą być nieoptymalne procesy lub konieczność ponownego wdrożenia, co może znacząco wpłynąć na wyniki firmy.

W jaki sposób dokonać wyboru?

Oczywiście, jak w każdym przypadku, należy zacząć od analizy potrzeb, a następnie określić wymagania, uwzględniając kryteria biznesowe, techniczne i organizacyjne. Następnym krokiem jest porównanie wymagań z oferowanymi przez rynek systemami. Niestety, porównanie takie jest bardzo trudne ze względu na liczbę oferowanych rozwiązań oraz jakość informacji:

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Tekst otwarty nr 2/2019

PROCON/POLZAK 2019 [relacja]

konf.jpg

PROCON/POLZAK 2019 to konferencja z wypełnionym po brzegi wystąpieniami krajowych i zagranicznych prelegentów programem, licznymi formami wspierającymi networking i wymianę doświadczeń oraz z organizacją na najwyższym poziomie.

Czytaj więcej

Zwinne Zakupy 4.0.

mip_88.jpg

Od kilku lat świat zakupów przechodzi ogromne zmiany. Firmy ścigają się, aby dostosować się do nowego sposobu działania w obliczu przełomowych technologii: Internet rzeczy – IoT, RPA, czyli zrobotyzowana automatyzacja procesów, uczenie maszynowe, druk 3D, biodruk, sztuczna inteligencja, Internet kwantowy, Big Data… Lista jest długa.

Czytaj więcej

Przewaga modeli relacyjnych nad transakcyjnymi w budowaniu relacji z klientami

mip_2_82.jpg

Badania psychologiczne ujawniły dosyć kłopotliwy fakt, że w wyniku ewolucji jesteśmy nieprzygotowani do sporządzania dobrych planów, a jednocześnie sami wierzymy w to, że jesteśmy dobrymi planistami. Już w roku 1979 Kahneman i Tversky zauważyli, że błąd planowania jest bardzo powszechny, a za nim kryje się nastawienie poznawcze, czyli oszukiwanie samego siebie związane z ograniczeniami w postrzeganiu rzeczywistości. Konsekwencje błędu planowania powodują błędne zarządzanie czasem oraz brak równowagi w zarządzaniu zasobami.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

W poprzednich numerach

Tematy omawiane w poprzednich numerach: